Analityka w SEO

Analityka w Pozycjonowaniu a data driven marketing.

We współczesnym marketingu nie może być mowy o przypadkowych decyzjach czy bazowanych na intuicji działaniach. Analityka w SEO, idąca w duchu data driven, jest w dzisiejszym świecie absolutną podstawą. Dotyczy to nie tylko SEO ale wszelkich prac w zakresie marketingu.

Analityka w SEO

Dlaczego analityka internetowa to podstawa współczesnego SEO?

Dane otaczają nas z każdej strony. Widzimy je już nie tylko w umowach czy formularzach, ale także w mediach społecznościowych, statystykach, artykułach, podsumowaniach, blogpostach i raportach. Wychodząc z założenia, że wyższe pozycje są poniekąd efektem ubocznym poprawnie prowadzonego marketingu należy spojrzeć na całe zagadnienie w sposób holistyczny. Dane stanowią nieodłączny element digital marketingu. Coraz częściej przestają one być enigmą także w pozycjonowaniu stron – dzięki dziesiątkom dostępnych na rynku narzędzi – analityka w SEO stała się niemal namacalna. Dzięki dostępności narzędzi doceniły ją nie tylko duże marki, ale także małe lokalne firmy. W większości przypadków, zaawansowane narzędzia są darmowe. Każde przedsiębiorstwo, niezależnie od swojej wielkości, zyska odpowiednio wykorzystując dane zbierane w trakcie swojej działalności. Data driven staje się skutecznym sposobem na zarządzania marketingiem. Dzięki poprawnie zbieranym danym można:

  • Ocenić efektywność podejmowanych działań i modyfikować je tak, by dobrze wykorzystywać nawet najmniejszy budżet.
  • Sprawdzać, jakie grupy docelowe przyciąga dany produkt i wykorzystywać te informacje do ulepszania reklam w przyszłości.
  • Określać słabe punkty strony lub komunikacji na podstawie zebranych statystyk i eliminować je.
  • Zmierzyć ilość konwersji generowanych przez poszczególne kanały i lepiej je dobierać.
  • Skutecznie tworzyć kolejne elementy lejków sprzedażowych i lepiej angażować klientów.
  • Skalować biznes optymalnie reagując na zmiany w otoczeniu marketingowym.
  • Ustrzec się przed złymi inwestycjami a także wyeliminować przepalanie budżetu.
  • W myśl filozofii Kaizen, stale udoskonalać biznes w różnych jego obszarach.

Analityka w SEO krok po kroku. Jak wykorzystujemy dane w pracy?

  1. Audyt marketingowy. Nasze prace rozpoczynamy od przeprowadzenia szczegółowego audytu marketingowego obejmującego swoim zasięgiem szereg działań. Więcej na ten temat znajdą Państwo na – andrzejczyk.com.pl/audyt-marketingowy/
  2. Benchmarki. W procesie analizy danych sprawdzamy dane dostępne w sieci. Wielu informacji dostarczają nam case study, trendy, raporty np. GUS, niektóre otrzymujemy w formie darmowej, inne zamawiamy.
  3. Brief i wywiad z klientem jako fundamentalna metoda badawcza. Naszą pracę rozpoczynamy od dokładnego poznania aktualnej sytuacji w przedsiębiorstwie. Na podstawie danych pochodzących bezpośrednio od zarządu czy pracowników firmy. Wiele cennych informacji dostarcza nam dział obsługi klienta oraz dział handlowy. Przeprowadzamy pomiar pośredni w formie ankiet oraz kwestionariusza. Najczęściej na tym etapie przeprowadza go handlowiec.
  4. Analiza wdrożenia narzędzi analitycznych. Te działania przeprowadzamy w ramach audytu marketingowego bądź jako osobną usługę. Sprawdzamy poprawność gromadzenia danych oraz analizujemy odchylenia od danych rzeczywistych (sesje czy dane o konwersjach).
  5. Analiza danych. To obszerny proces związany z przetwarzaniem i analizą danych na potrzeby rozwiązania konkretnego problemu.
  6. Przygotowanie estymacji i prognoz ruchu w oparciu o dane ilościowe i jakościowe, pochodzące z rynku jak i z briefu. Najczęściej estymacje przeprowadzamy na okres najbliższych 24 miesięcy uwzględniając wiele różnych wymiarów takich jak: emisja, capping, kliknięcia, wyświetlenia, CTR, koszt, przychód, ROAS, ROI. W obliczeniach posługujemy się estymacją punktową oraz przedziałową. W obliczeniach wykorzystujemy nasze doświadczenie jak i wiedzę statystyczną. W ten sposób budujemy dokładne predykcje na potrzeby pozycjonowania stron.
  7. Tworzymy KPI dla SEO w oparciu o które rozliczamy efektywność naszych prac.  Badamy skuteczność prac w danym okresie czasu. W oparciu o naszą znajomość technik reklamowych oraz dotychczasowe wyniki Państwa serwisów można  określić realne przyrosty z uwzględnieniem błędu statystycznego i wyznaczymy punkty kontrolne, które jasno określą postępy prac.
  8. Okresowe raportowanie. W zależności od projektu należy przygotować cotygodniowe lub comiesięczne raporty.
    Analityka w pozycjonowaniu stron nie tylko ułatwia pracę, ale także pozwala ją w sposób obiektywny oceniać. Należy robić to przynajmniej co miesiąc dzięki raportom, w których określimy poziom realizacji celów i wskażemy elementy, które udało się poprawić na przestrzeni danego okresu.
  9. Niestandardowe rozwiązania.

Poszczególne punkty mają charakter cykliczny.

Analityka w SEO. Dane na korzyść pozycjonowania

W pozycjonowaniu stron internetowych analityka najczęściej jest wykorzystywana do:

  • Analizy stron, oceny ich potencjału oraz wykrywania potencjalnych problemów, np. z optymalizacją strony oraz doborem słów kluczowych.
  • Oceniania postępów pozycjonowania stron internetowych.
  • Analizy kondycji konkurencyjnych stron.
  • Trendów czyli wykrywania sezonowości witryny oraz działań wpływających na jej wyniki w danych okresach.
  • Raportowania działań z zakresu pozycjonowania prowadzonych w obrębie danej strony.
  • Heurystyk i oceny skuteczności technik SEO.

Narzędzia statystyczne w pozycjonowaniu

Aby skutecznie prowadzić działania w zakresie pozycjonowania stron musimy na bieżąco kontrolować procent realizacji celu w przyjętej przez nas strategii. W tym celu posługujemy się szeregiem różnych narzędzi. Implementujemy je bądź audytujemy w pierwszym okresie współpracy. Do najważniejszych narzędzi wykorzystywanych w naszej pracy zaliczamy:

  • Google Tag Manager jako fundamentalne narzędzie umożliwiające łatwą implementację wielu rozwiązań analitycznych.
  • Google Search Console oraz narzędzia dla programistów innych wyszukiwarek.
  • Google Analytics.
  • Narzędzia SEO typu Crowlery do analizy parametrów onsite oraz SEO Technicznego.
  • Narzędzia SEO umożliwiające analizę backlinków, kondycję strony jak i konkurencję.
  • Narzędzia wspierające UX.
  • Arkusze kalkulacyjne Google – jako narzędzie w chmurze umożliwiające prowadzenie bardziej zaawansowanych obliczeń.
  • Google Data Studio – jako narzędzie pozwalające na przejrzyste prezentowanie danych.
  • Dane pochodzące z narzędzi social media.
  • Dane z Google Ads i programatic.
  • Dane pochodzące z CRM.
  • Dane z narzędzi do analiz rynku, trendów i produktów.
  • a także surowe dane pochodzące z logów serwera.

Analityka w Google Ads. Jak wykorzystać dane z Google Ads w SEO?

Na szczególną uwagę zasługują dane pochodzące z systemu reklamowego Google Ads. Jestem zwolennikiem wykorzystywania ich w pracy nad projektem SEO. Analityka w SEO przyjmuje wiele twarzy w zależności od przyjętej strategii. W przypadku wykorzystania danych z Google Ads pomaga ona w:

  • Prognozowaniu kampanii w sieci wyszukiwania. Analizie potencjału słów kluczowych oraz ocenie konkurencyjności.
  • Predykcjach prowadzonych na potrzeby wprowadzenia nowego produktu na rynek. Ocenie szans sprzedaży jak również znalezieniu bestsellerów.
  • Segmentacji grup klientów i tworzeniu lepiej dopasowanych do ich potrzeb reklam, które z maksymalną efektywnością wykorzystują dany budżet.
  • Mierzeniu konwersji i – dzięki temu – możliwości przeprowadzania testów reklam ze wskazaniem najlepszych dla danej firmy rozwiązań.
  • Obserwacji różnych rynków i grup docelowych, do których potencjalnie można skierować dany produkt lub usługę.

Oczywiście lista możliwości analiz z wykorzystaniem Google Ads na tym się nie kończy – w zależności od specyfiki danej strony lub firmy, można ją wykorzystać także na wiele innych sposobów. Zebrane dane z systemu z sukcesem wykorzystujemy na etapie estymacji jak i w procesie regularnych analiz marketingu w przedsiębiorstwie.

Wprowadź analitykę na wyższy poziom!

Chcesz sprawdzić, jak analityka marketingowa podnosi efektywność w SEO? Chętnie pokażę wszystkie jej możliwości. Zachęcam do kontaktu.

Analiza danych w Pozycjonowaniu

Proces SEO

Ważne jest to aby działania w Państwa organizacji były prowadzone planowo. Poniżej przedstawiam przykładowy scenariusz procesów SEO.

Proces Pozycjonowania Stron Internetowych:

  1. Zbierz dane. Rozpocznij proces analityczny.
    1. Przeprowadź brief z zarządem. Zaktualizuj cele.
    2. Działania powinieneś rozpocząć od Audytu SEO.
  2. Pozyskiwanie linków powinieneś oprzeć o inbound marketing.
  3. Optymalizację strony powinieneś oprzeć o:
    1. Content Marketing.
    2. SEO techniczne.
    3. Optymalizację CRO, UX.
  4. Wszystkie monitoruj i analizuj.
  5. Kończąc etap raportowaniem. (Wróć do punktu 1)