ASO SEO

ASO – Pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store i Google Play

Pozycjonowanie i zwiększanie widoczności nie musi się ograniczać tylko i wyłącznie do stron internetowych. Potwierdzeniem tego jest ASO, czyli pozycjonowanie aplikacji mobilnych wykonywanie w sklepach na smartfony, takich jak Google Play czy App Store. Na czym jednak polega ten niszowy dział internetowego marketingu?

ASO – definicja pozycjonowania aplikacji mobilnych

ASO (od angielskiego App Store Optimization) to skrót opisujący szeroko pojęte pozycjonowanie aplikacji mobilnych. W odróżnieniu od standardowego SEO, aplikacje pozycjonuje się jednak nie w wyszukiwarkach, ale w sklepach z aplikacjami, takimi jak App Store czy Google Play.

Dlaczego pozycjonowanie aplikacji mobilnych rośnie w siłę?

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych w ostatnich latach znacząco zyskuje na znaczeniu. Już ponad 50% interakcji użytkowników ma miejsce w kanałach mobilnych, co przekłada się na kolejne zmiany w algorytmach prowadzące do faworyzowania treści, stron i źródeł dostosowanych do przenośnych urządzeń. Nic w tym dziwnego – użytkownicy smartfonów są liczeni w miliardach, a ogromna część z nich jest entuzjastami przenośnych programów.

Zwiększa się również ilość firm oferujących swoim klientom aplikacje, przez co konkurencja wśród przedsiębiorstw jest coraz większa. Pozycjonowanie aplikacji mobilnych również jest coraz trudniejsze. Samo wyróżnienie się jakością zatem nie wystarcza – potrzebne jest ASO, które pozwoli odpowiedzieć na ich potrzeby konkretnymi mobilnymi rozwiązaniami.

Czynniki rankingowe w pozycjonowaniu aplikacji mobilnych

Czynniki rankingowe w ASO różnią się od tych stosowanych w pozycjonowaniu stron, głównie ze względu na brak możliwości oceny technicznych aspektów aplikacji i ich zawartości tekstowej. W przypadku pozycjonowania aplikacji mobilnych, najważniejsze elementy to:

  1. Nazwa aplikacji. Jej długość wynosi do 30 (App Store) lub do 50 znaków (Google Play). Powinna ona zawierać słowa kluczowe najlepiej ilustrujące charakter aplikacji, np. kalendarz, lista zadań czy notatnik. Najczęściej w pozycjonowaniu aplikacji mobilnych nazwa programu zawiera nazwę brandową lub oryginalną i słowa kluczowe.
  2. Krótki opis aplikacji lub podtytuł. Kolejne kilkadziesiąt znaków, w których możesz przekazać dodatkowe informacje o swoim produkcie. W tej sekcji skup się na jego najważniejszych funkcjach lub cechach i staraj się ograniczać wykorzystanie dodatkowych fraz czy ozdobników.
  3. Liczba instalacji aplikacji. Na ten parametr wpływ mają głównie tytuł i opis, które mogą przyciągnąć użytkowników poszukujących programów o konkretnych funkcjonalnościach. Możesz także zachęcić klientów do instalacji aplikacji przez zamieszczenie zrzutów ekranu jasno ilustrujących jej działanie i główne moduły.
  4. Ocena aplikacji przez użytkowników. Dobre oceny to absolutna podstawa, gdyż sklepy mobilne traktują je jako priorytet przy sugerowaniu programów kolejnym instalującym. Zadbaj zatem nie tylko o to, aby Twoja aplikacja spełniała oczekiwania, ale także o to, by ci, którzy są z niej zadowoleni, podzielili się swoją opinią. Możesz to zrobić przez wykorzystanie krótkiego powiadomienia z prośbą o ocenę danego produktu.