Audyt SEO

Podstawą pozycjonowania stron internetowych jest zdobycie informacji o problemach obecnych w danej witrynie. Tych nie da się jednak określić bez profesjonalnej analizy, jaką jest audyt SEO. Poznaj wszystkie korzyści, jakie może przynieść Ci ta usługa.

Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO to badanie strony i powiązanych z nią elementów pod kątem czynników odpowiadających za pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Tego typu analiza pozwala na określenie podstawowych braków i problemów występujących w danej witrynie, jak i jej mocnych stron.

W trakcie audytu SEO analizowane są czynniki takie jak:

  • Ogólna kondycja strony i jej wskaźniki
  • Treści na stronie głównej i innych występujących podstronach (produkty, kategorie, usługi, blog)
  • Stan linkowania (liczba linków, liczba domen odsyłających, naturalność profilu linków, przyrost linków w czasie)
  • Parametry techniczne strony (błędy, problemy, szybkość ładowania, wielkość strony, certyfikaty)
  • Poziom wewnętrznej optymalizacji SEO strony
  • Dostosowanie strony do komputerów i urządzeń mobilnych
  • Wersje językowe strony i powiązane z nimi aspekty techniczne
  • Realizacja wytycznych SEO Core Web Vitals (wskaźników, które określają poziom wygody korzystania ze strony internetowej dla różnych użytkowników).

Uwzględnienie wszystkich powyższych czynników i parametrów w audycie SEO pozwala na kompleksową ocenę kondycji strony. Jest to również podstawa do wypracowania strategii SEO na kolejne miesiące działań pozycjonujących.

Z czego składa się audyt SEO?

Typowy audyt SEO składa się z kilku części obejmujących elementy SEO na badanej stronie i poza nią. Ich połączenie pozwala na wykrycie najważniejszych problemów na stronie i wskazanie ich potencjalnych rozwiązań. Audyty dla konkretnych klientów mogą różnić się między sobą. Na ich ostateczny wygląd wpływa specyfika strony (sklep internetowy, blog, portal informacyjny, itp.), jak i cała branża wraz z bezpośrednią konkurencją dla danej witryny.

Analiza słów kluczowych

Każdy audyt SEO rozpoczyna się od analizy słów kluczowych. Jest ona przeprowadzana kolejno dla strony głównej, kilku stron kategorii i wybranych produktów, tak, aby w miarę możliwości ocenić kondycję całej strony.

Analiza słów kluczowych na potrzeby audytu SEO pozwala dobrać odpowiednie frazy do najważniejszych elementów strony na podstawie dotychczasowych jej wyników, jak i rekomendacji z dedykowanych narzędzi (np. Senuto, Semrush czy Google Search Console). W przypadku nowych stron takie badanie wykonywane jest na bazie researchu konkurencji i sugestii specjalistycznych platform. Analiza słów kluczowych jest również niezbędna dla tworzenia dalszej strategii pozycjonowania oraz przy pozycjonowaniu long tail (długiego ogona).

Analiza SEO onsite. Audyt techniczny

Audyt SEO onsite zajmuje się wszystkim, z czego składa się analizowana strona internetowa. Są to zarówno elementy widoczne dla klientów, jak i te ukryte w technicznych aspektach danej witryny. Audyt SEO onsite składa się w wielu drobnych elementów, wśród których są między innymi:

  • Najważniejsze parametry SEO strony (Domain i Page Authority, Alexa Rank, ilość zaindeksowanych podstron, IP i inne)
  • Wyniki strony w dedykowanych narzędziach
  • Aspekty techniczne strony: długość czasu ładowania, błędy, problemy, rozmiar strony, wykorzystywane skrypty, obecność plików robots.txt i sitemapy, itp.
  • Wygląd strony w wynikach wyszukiwania (tzw. snippet)
  • Analiza dotychczasowego ruchu na stronie z wykorzystaniem narzędzi Google i innych dedykowanych platform.
  • Analiza pozycji fraz i ich zmian w czasie.

Określenie stanu wszystkich tych elementów pozwana na wskazanie najważniejszych czynności, które należy wykonać na stronie w toku pozycjonowania. Jest to przede wszystkim informacja dla specjalisty SEO, który dokona zmian w obrębie witryny, jak i programisty, który na podstawie powyższych danych może wprowadzić konkretne aktualizacje w jej kodzie i strukturze.

Audyt contentu SEO

Content is the king – to fakt znany każdemu marketerowi, niezależnie od specjalizacji. To powiedzenie znajduje swoje odzwierciedlenie również w audycie SEO, który analizuje także treści znajdujące się na stronie. Ten etap analizy witryny obejmuje między innymi:

  • Sprawdzenie ilości treści na stronie głównej witryny, podstonach kategorii i podstronach produktowych.
  • Weryfikacja dopasowania słów kluczowych do poszczególnych podstron oraz analiza pod kątem pozycjonowania długiego ogona.
  • Określenie poziomu optymalizacji tekstu (pogrubień, podkreśleń, wyróżnień, linkowania wewnętrznego).
  • Weryfikacja czytelności tekstu (długości wykorzystywanych zdań, wykorzystania pól specjalnych, długości akapitów, itp.).
  • Sprawdzenie jakości tekstu pod kątem spełniania oczekiwań klientów, odpowiadania na ich pytania i rzetelnego opisywania usług i produktów.

W przypadku, gdy strona internetowa posiada także bloga, audyt SEO obejmuje również weryfikację znajdujących się na nich treści. Najczęściej oceniana jest ich aktualność, odpowiadanie na potrzeby klientów czy wpływ na ekspercki wizerunek marki. Zawartość tej sekcji może się jednak różnić między poszczególnymi sklepami ze względu na rozbieżności w marce, grupie docelowej czy komunikowanych wartościach. Jeśli strona nie posiada bloga, audyt SEO ocenia jego potencjalną przydatność dla strony i rekomenduje konkretne działania zmierzające do jego utworzenia.

Analiza SEO Offsite

SEO offsite to przede wszystkim analiza czynników wpływających na pozycjonowanie strony znajdujących się poza nią samą. Najczęściej obejmuje ona:

  • Analizę struktury linków, ich profil, liczbę, liczbę odsyłających domen, stosunek linków DF do NF
  • Przyrost bądź spadek liczby odnośników prowadzących do strony w czasie
  • Wykorzystanie anchorów w procesie linkowania
  • Wykrywanie niezalecanych działań linkujących, takich jak SWL-e czy boty.
  • Analiza linkowania prowadzonego przez konkurencję.

Audyt SEO offsite pozwala na wskazanie priorytetów w procesie linkowania prowadzonym w ramach strategii SEO. Umożliwia on także wykrycie błędów popełnionych na przestrzeni kolejnych miesięcy oraz eliminację odnośników, które mogą negatywnie wpływać na standardy linkowania.

Analiza konkurencji i branży na potrzeby SEO

Kolejnym elementem audytu SEO jest analiza konkurencji. Jest ona prowadzona zarówno w sposób bezpośredni, przez ocenę strony z tej samej branży, lub pośrednio, z wykorzystaniem dedykowanych narzędzi (np. Senuto, Semrush, Ahrefs). W czase tego badania sprawdzamy, z jakich możliwości internetu korzysta dany portal, a które zostały przez niego pominięte. Dzięki temu możemy zyskać częściowy wgląd w działania prowadzone przez konkurentów oraz w zakres ich pozycjonowania, co pozwala ocenić ich słabe i mocne strony. W efekcie umożliwia to stworzenie strategii, która pozwoli naszym klientom wyprzedzić konkurencję w wynikach wyszukiwania.

Kiedy warto wybrać audyt SEO?

Audyt SEO przyda się każdemu przedsiębiorcy, który w swojej działalności chce pozyskiwać klientów z organicznych wyników wyszukiwania. Kompleksowe badanie kondycji strony przyda się szczególnie w przypadkach, gdy:

  1. Ruch na stronie spada bądź utrzymuje się na jednolitym poziomie mimo regularnej pracy w obrębie witryny. Audyt SEO pozwoli wykryć przyczyny stagnacji i wskazać elementy, które blokują rozwój strony.
  2. Na stronie została przeprowadzona migracja, która doprowadziła do spadku ruchu lub zatrzymania jego przyrostu. Audyt SEO sprawdzi się także jako narzędzie potwierdzające jakość przeprowadzonych działań migracyjnych.
  3. Właścicielowi strony zależy na zwiększeniu sprzedaży poprzez wypromowanie strony w wynikach wyszukiwania, ale brak mu konkretnych wskazówek dotyczących wdrożenia odpowiednich zmian.
  4. SEO ma stać się elementem długoterminowej strategii firmy, która będzie wymagać podania konkretnych czynności niezbędnych do wykonania w procesie pozycjonowania.
  5. Zachodzi podejrzenie, że firma wykonująca usługi SEO nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań lub wykonuje je w ograniczonym zakresie.

Audyt SEO jako sprawdzian jakości świadczonych usług

Audyt SEO to cenne narzędzie, które – przy jego regularnym wykonaniu – pozwala sprawdzić postępy prac wykonywanych na stronie. Zazwyczaj tego typu analiza jest tworzona na początku współpracy z agencją lub specjalistą i służy jako punkt odniesienia do dalszych działań. Zdarza się jednak, że wytyczona wtedy strategia nie jest realizowana. W takim przypadku powtórny audyt SEO może okazać się pomocny w określeniu, czy dalsza współpraca z danym pozycjonerem ma podstawy.

Audyt SEO przeprowadzany po kilku miesiącach od rozpoczęcia współpracy pozwala obiektywnie zweryfikować postępy prac i sprawdzić, czy odnoszą one oczekiwany skutek. W przypadku podejrzeń o niewywiązywanie się z umowy, taka analiza może je potwierdzić lub im zaprzeczyć. To także doskonałe narzędzie do potwierdzania profesjonalizmu danego wykonawcy lub analizowania stosowanych przez niego praktyk.

Poznaj nasz audyt SEO

Szukasz firmy, która wykona dla Ciebie profesjonalny i przede wszystkim obiektywny audyt SEO? Dobrze trafiłeś. Możemy przygotować dla Ciebie analizę strony, która weźmie pod uwagę zarówno najnowsze wytyczne dla pozycjonerów, jak i branżę, w której obracasz się na co dzień. Oprócz tego możemy zaoferować Ci także:

  • Wieloletnie doświadczenie. Od lat obserwujemy zmiany w branży i możemy wykorzystać naszą wiedzę na Twoją korzyść. Wykonaliśmy już dziesiątki audytów i wiemy dokładnie, jak podejść do analizy Twojej strony internetowej.
  • Indywidualne podejście. Nie ma dwóch takich samych stron, branż czy ofert. Dlatego przygotujemy dla Ciebie dedykowany audyt SEO, który weźmie pod uwagę specyfikę właśnie Twojej witryny. Jeśli będzie to niezbędne, rozbudujemy analizę o dodatkowe elementy, by lepiej odzwierciedlić potrzeby Twojego portalu.
  • Przywiązanie do szczegółu. SEO składa się z dziesiątek detali, które wpływają na ostateczną kondycję strony. Przeanalizujemy je wszystkie, by dać Ci pełen wgląd w kondycję Twojej strony.

To jednak dopiero początek naszych możliwości. Skontaktuj się z nami, by poznać bliżej nasz audyt SEO.