Blog

Core Web Vitals. Czym są podstawowe wskaźniki internetowe?

Autor: Adrian Andrzejczyk | May 3, 2024 5:55:17 AM

Aktualizacja algorytmu Google Core Web Vitals

1 czerwca 2021 Google zaktualizowało mechanizm działania wyszukiwarki. Zmiana polega na aktualizacji algorytmów. Odpowiadają one za przypisywanie rangi domenom znajdującym się w wynikach wyszukiwania. W przypadku aktualizacji, nie są one nowości i dochodzi do nich dość często. Google każdego dnia wprowadza wiele korekt w sposobie działania wyszukiwarki. Do dużych zmian jak ta obecna dochodzi rzadziej ale są one często poprzedzane komunikatami ze strony Google. Tak było i w tym przypadku. Przedstawiciele Google od roku komunikowali nadchodzącą aktualizację jednocześnie podając wskazów dla deweloperów dotyczące tworzenia jakościowych witryn internetowych (SEO). Domeny które dostosowały się do zaleceń nie powinny odczuć negatywnych zmian natomiast pozostałe mogą utracić pozycje. Pozycjonowanie stron rządzi się swoimi prawami. Teraz lwią część z nich będą stanowiły Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe, od których w dużej mierze będą zależały pozycje strony. Dowiedz się co jednak kryje się pod tym enigmatycznym pojęciem?

Czym są Core Web Vitals? Definicja

Core Web Vitals to zestaw uniwersalnych dla każdej strony wskaźników. Opisują one skuteczność danej witryny na podstawie rzeczywistych danych o korzystaniu z niej. Innymi słowy, podstawowe wskaźniki internetowe pokazują, w jakim stopniu dana strona spełnia wymagania swoich użytkowników. Są one jednym z najważniejszych elementów SEO, czyli pozycjonowania stron internetowych.

Jeśli potrzebujesz przeprowadzić dokładną analizę CWV sprawdź ofertę Audytu SEO.

Wskaźniki Core Web Vitals w ogromnej części bazują na dobrych praktykach UX. Obejmują zatem takie kluczowe informacje jak:

  • LCP (Largest Contentful Paint) – największe wyrenderowane treści, czyli czas jaki upływa od rozpoczęcia ładowania strony do wyświetlenia się jej największego elementu. Wybór tego Core Web Vital nie jest przypadkowy, gdyż to właśnie długi czas ładowania najczęściej zniechęca klientów i powoduje wzrost współczynnika odrzuceń. Optymalna wartość tego wskaźnika to mniej niż 2,5 sekundy.
  • FID (First Input Delay) – czas od pierwszego kliknięcia do zareagowania na nie przez przeglądarkę. Pomiar ten rozpoczyna się w momencie skorzystania z pierwszego elementu interaktywnego przez użytkownika. Optymalna wartość tego wskaźnika to mniej niż 100 ms.
  • CSL (Cumulative Layout Shift) – zbiorcze przesunięcie układu. Poziom przesuwania się elementów strony w trakcie jej użytkowania. Ten wskaźnik Core Web Vital podawany jest w skali od 0 do 1, gdzie 0 oznacza brak przesunięcia, a 1 – przesunięcie maksymalne. Wskaźnik ten powinien wynosić mniej niż 0,1.

Jak mierzyć Core Web Vitals?

Mimo że wskaźniki Core Web Vitals mogą wyglądać na skomplikowane, Google przygotowało szereg narzędzi, które pomogą w ich szybkim sprawdzeniu. Są to:

  • Google Page Speed Insights – narzędzie służące do określania podstawowych problemów technicznych na stronie. Mierzy ono m.in. czas ładowania strony i wskazuje czynniki powodujące jego wydłużanie. Bezcenna pomoc przy poprawianiu pierwszego z Core Web Vitals.
  • Chrome User Experience Report – mierzy wszystkie podstawowe wskaźniki internetowe zaledwie kilkoma kliknięciami.
  • Google Search Console – podstawowe narzędzie każdego e-marketera. Pozwala sprawdzić, które podstrony w danej witrynie przyciągają użytkowników z wyszukiwarki. Przydatne także w wykrywaniu błędów.
  • Rozszerzenie Web Vitals Extension dla Google Chrome. Posiada funkcję mierzenia wszystkich z wyżej wymienionych wskaźników.
  • Javascript – propozycja dla programistów i zaawansowanych użytkowników. Pozwala ręcznie odszukać i rozwiązać wszystkie problemy mogące obniżać wskaźniki Core Web Vitals.

Dlaczego Core Web Vitals mają coraz większe znaczenie w SEO?

Głównym celem Google od lat jest i pozostaje ułatwienie użytkownikom znajdowania treści, których szukają za pośrednictwem wyszukiwarki. Core Web Vitals doskonale wpisują się w tą filozofię. To właśnie one mierzą szybkość ładowania, interaktywność i ogólną stabilność strony, czyli jej elementy, które najczęściej prowadzą do porzucenia dalszych akcji w przypadku problemów.

Co więcej, Google zapowiedział, że Core Web Vitals staną się sygnałem rankingowym jeszcze przed wprowadzeniem tej zmiany w życie. Wdrożenie procesu rankingowego, którego elementem są podstawowe wskaźniki internetowe planowane jest na maj 2021 roku. Wcześnie opublikowana informacja o planowanych zmianach pozwala się do niej przygotować, a nie na nią zareagować, tak jak zwykle ma to miejsce w przypadku aktualizacji algorytmu. Jest to również sygnał, że planowane aktualizacje mogą istotnie wpłynąć na TOP10 w każdej branży. Kolejne miesiące są zatem ostatnią szansą na poprawienie User Experience, bezpieczeństwa i stabilności strony, zanim zaniedbania w tych kwestiach odbiją się na wynikach witryny w wyszukiwarce.

Jak przygotować się na Core Web Vitals?

  1. Zadbaj o kondycję swojej strony mobilnej i na komputery. Upewnij się, że na wszystkich urządzeniach wyświetla się ona tak samo dobrze i nie generuje problemów.
  2. Zapewnij użytkownikom bezpieczeństwo. Korzystaj z certyfikatów, dbaj o odpowiednie szyfrowanie haseł i nie daj hakerom szansy na spowodowanie wycieku.
  3. Unikaj nachalnych reklam. Nic tak nie denerwuje użytkowników, jak wyskakujące okienka czy hałaśliwe spoty. Niedługo będą one irytujące nie tylko dla ludzi, ale także dla robotów Google!
  4. Popraw wydajność strony. Wykorzystaj wszystkie dostępne narzędzia, by wykryć problemy i rozwiązać je, zanim Core Web Vitals wejdą w życie.