W procesach SEO kluczowym elementem jest przyciągnięcie na swoją stronę internetową robotów Google, które są w stanie ją zaindeksować. Odpowiednie wykorzystanie tego mechanizmu przekłada się bezpośrednio na wyniki w SEO. Częstotliwość wizyt robotów indeksujących jest jednak związana z crawl budget, czyli budżetem indeksowania. Jak nim zarządzać, by działać na swoją korzyść zamiast utrudniać kolejne optymalizacje?
Definicja crawl budgetu zakłada, że jest to poziom zainteresowania, jaki wykazują wyszukiwarki względem danej strony. Najczęściej wyrażany jest on jako liczba stron lub adresów URL pochodzących z danej witryny, które Googlebot może chcieć odwiedzić i zaindeksować w danym czasie. Im crawl budget jest większy, tym częściej strona jest indeksowana, a jej treści analizowane.
Na crawl budget mają wpływ dwa unikalne czynniki niespotykane w żadnej innej sferze pozycjonowania stron internetowych. Są to:
Połączenie tych dwóch wskaźników określa orientacyjna liczbę wejść na stronę, którą roboty indeksujące będą chciały wykonać w danym czasie. Wyznaczenie crawl budgetu jest konieczne, gdyż wyszukiwarki nie mają nielimitowanych zasobów. Jednocześnie ciągle muszą one w możliwie optymalny sposób zbierać informacje o zawartości stron – stąd przypisanie do nich odpowiednich częstotliwości indeksowania.
Crawl budget to jednak coś więcej niż tylko ustawienie limitu wejść na stronę dla robotów Google. Googleboty są bowiem przyciągane do danej witryny i wszystkich jej podstron przede wszystkim przez kondycję samej strony. Dany portal można przygotować tak, aby był on bardziej atrakcyjny dla botów. Te najczęściej są zainteresowane cechami takimi jak:
Sprawdzenie crawl budgetu można bez większych problemów wykonać w Search Console’u przeznaczonym dla danej strony internetowej. Aby to zrobić, należy otworzyć główny panel, a następnie z menu po lewej stronie ekranu wybrać opcję „Starsze narzędzia i raporty”. Po jej rozwinięciu należy kliknąć w pole „Dowiedz się więcej”.
Po kliknięciu po prawej stronie ekranu wyświetli się dodatkowy pasek pomocy. Należy na nim wyszukwać pole „Statystyki indeksowania” (najczęściej jest on widoczny po przescrollowaniu okna w górę).
Po kliknięciu w podświetlony na niebiesko napis Search Console przeniesie nas do okna, w którym znajdziemy wykres z trzema wartościami. Są to:
Te informacje pozwalają nam niemal w czasie rzeczywistym zobaczyć, jakim zainteresowaniem robotów Google cieszy się dana strona.
Codziennie o uwagę Googlebota walczą setki tysięcy stron o różnej tematyce. Google dysponuje jednak ograniczonymi zasobami. Jedynym sposobem rezerwacji regularnych wejść jest właśnie zadbanie o swój crawl budget. Im będzie on wyższy, tym większa szansa, że wyszukiwarka szybciej zauważy Twoją ofertę czy zmiany na stronie.
Dodatkowo crawl budget ma również ogromne znaczenie dla firm, które oferują sezonowe kategorie produktów, jak np. dekoracje świąteczne czy prezenty komunijne. Wysoki budżet indeksowania pozwala bowiem na szybkie odkrycie nowych podstron przez wyszukiwarkę i wyświetlenie ich na wysokich pozycjach przed końcem popytu na dany produkt czy usługę.
Nie oznacza to jednak, że crawl budget powinien interesować właścicieli strony internetowych tylko od święta. Wysoki budżet indeksowania niezmiennie jest i pozostanie absolutną podstawą pozycjonowania stron internetowych – bez niego uzyskanie dużego ruchu organicznego i zwiększenie liczby konwersji będzie niemalże niemożliwe. W związku z tym jego zachowanie i ulepszanie powinno być w interesie każdego właściciela strony, któremu po prostu zależy na dobrych wynikach