Treści są elementem, które rządzą niemal wszystkimi aspektami marketingu – ze szczególnym uwzględnieniem SEO. Z punktu widzenia pozycjonowania stron internetowych treści przemijające i szybko tracące na ważności nie są najlepszym wyborem. Z tego względu na blogach czy w opisach najczęściej spotykamy tzw. evergreen content, czyli artykuły, których wartość nie spada wraz z czasem. Co jednak kryje się pod tym pojęciem i jak to wykorzystać na korzyść swojej strony?
Evergreen content to określenie w dosłownym tłumaczeniu wieczne zielone treści, które z czasem nie stają się nieaktualne, przestarzałe bądź po prostu niepotrzebne. Są to artykuły zawierające szereg informacji, które w zasadzie nie zmieniają się w czasie – są uniwersalne, a co za tym idzie, zawsze są pożądane przez potencjalnych odbiorców. Dzięki temu nie stanowią one chwilowego generatora kliknięć; można je za to traktować jako stabilne źródło ruchu dla danej strony nawet na przestrzeni wielu lat.
Do evergreen content możemy zaliczyć między innymi:
Ogromna część artykułów zaliczanych do evergreen content jest także podstawą strategii content marketingowej – w szczególności jej części nastawionej na długoterminowe budowanie ruchu na stronie. Odpowiednio zoptymalizowany artykuł nastawiony na wieloletnie wyświetlenia może bowiem nie tylko przyciągać klientów na zasadach ruchu organicznego. Evergreen content jest także skutecznym i przekonującym elementem budowania wizerunku marki. W sposób bezpośredni odpowiada on bowiem na pytania użytkowników i pomaga im skojarzyć znalezioną odpowiedź z całą marką. Sprawia to, że evergreen content przekłada się nie tylko na „kliki”, ale także na poziom satysfakcji przyszłych klientów.
Mogłoby się wydawać, że evergreen content to prosty i szybki sposób na budowanie ruchu za pomocą niezmiennych artykułów przez lata dostępnych na stronie. Nie jest to jednak do końca prawda – zmieniające się reguły SEO sprawiają bowiem, że nawet do wiecznie zielonych treści trzeba regularnie powracać. W jakim celu?
W każdej branży co kilka lat mamy do czynienia z innowacjami czy lepszymi rozwiązaniami, które z czasem zastępują stare przekonania. Powinno to również nastąpić w przestrzeni evergreen content, który powinien być regularnie sprawdzany pod kątem aktualności i zgodności ze stanem rzeczywistym. W przeciwnym razie może on przynosić efekt odwrotny do zamierzonego – w końcu żaden klient nie doceni informacji, która wprowadziła go w błąd!
Kolejnym czynnikiem, który powinien zmotywować autorów do edytowania evergreen content, są zmiany w algorytmie Google. W ostatnich latach coraz częściej dotyczyły one właśnie treści, co sprawiło, że ogromna część artykułów w Internecie musiała zmienić swój wygląd. Należy zatem uważnie śledzić wszelkie zmiany i reagować na nie, gdy tylko nowe czynniki rankingowe staną się faktem.
W evergreen content ważne jest jednak nie tylko dostosowywanie się do zmian, ale także przewidywanie ich. Już teraz tworząc ponadczasowe treści warto zawrzeć w nich takie elementy jak:
Są to elementy od lat doceniane przez Google, a ich zastosowanie może skutecznie ograniczyć liczbę rzeczy, które w przyszłości trzeba będzie zmienić, edytując evergreen content.
W oczach robotów Google idealny tekst cały czas pracuje na swoją wysoką pozycję i nigdy nie zostaje w tyle. Właśnie dlatego regularna rozbudowa evergreen content o nowe elementy jest jednym z jego najistotniejszych elementów. Dodawanie kolejnych akapitów, źródeł czy świeżych grafik z pewnością zaprocentuje w przyszłości!