Google Analytics to internetowe narzędzie do analizy statystyk serwisów na stronach www (ang. world wide web – sieć ogólnoświatowa, światowa rozległa sieć komputerowa), udostępniane przez firmę Google. Usługi w Google Analytics występują w formie witryny internetowej, aplikacji mobilnej, bloga, które są powiązane z unikalnym identyfikatorem śledzenia. Konto Google Analytics może zawierać co najmniej jedną usługę. Usługi zostały stworzone na bazie systemu firmy Urchin Software Corporation wykupionej przez Google. Urchin to oprogramowanie do analityki internetowej. Oryginalna firma została założona w 1995 r. przez Paula Mureta i Scott’a Crosby’ego. Urchin był początkowo oprogramowaniem do oceny plików dzienników serwera stron www, a z czasem stał się dobrym narzędziem do analizy sieci. W kwietniu 2005 r. Urchin – wówczas w wersji 6. – został przejęty przez Google. Po ostatnim wydaniu o nazwie Urchin 7 by Google zaczął działać Google Analytics, który udostępnił bezpłatną usługę Analytics w listopadzie 2005 r. Zatem Google Analytics jest usługą online umożliwiającą kontrolowanie danych związanych z aktywnością użytkowników na konkretnej witrynie.
Google Analytics jest w większości przypadków usługą bezpłatną, prowadzoną w modelu biznesowym freemium. Jest narzędziem ogólnodostępnym skoncentrowanym do zastosowania w całym ekosystemie GMP. Google Analytics jest usługą dedykowaną pod Google Ads. Obie usługi (Analytics i Ads) posiadają pełną, obustronną integrację.
Google Analytics ułatwia zrozumienie zebranych danych przekształcając je w wieloaspektowe wykresy, wykresy dotyczące określonego zagadnienia oraz arkusze kalkulacyjne. Pozwala skutecznie mierzyć wydajność sieci podczas tworzenia odpowiednich pulpitów nawigacyjnych, które są niezbędne do osiągnięcia celów biznesowych. Pomaga także w budowaniu skutecznej kampanii SEO (ang. Search Engine Optimization – proces pozycjonowania strony internetowej pod działanie wyszukiwarek internetowych), ponieważ pomaga monitorować skuteczność podejmowanych inicjatyw przez właściciela lub zarządzającego stroną internetową. Umożliwia pomiar ruchu na stronie, w oparciu o określone słowa kluczowe. To, z kolei, ułatwia opracowanie planu marketingowego dotyczącego najbardziej popularnych i najczęściej używanych słów kluczowych.
Google Analytics jest niezbędnym narzędziem w procesie optymalizacji działań reklamy płatnej w Google Ads. Pozwala marketerom na dokładne przeanalizowanie działań w obszarze konta, kampanii, grupy reklam, reklam oraz słów kluczowych. Google Ads to system reklamowy Google działający od października 2000 r., który pozwala na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google oraz na stronach powiązanych w ramach programu Google AdSense, sprzedawane w modelu CPC i CPM. Są to modele rozliczeń reklamy internetowej. Więcej na temat Google Ads znajdziesz w darmowym ebooku.
Google Analytics to potężne narzędzie dostarczane przez Google, które umożliwia zbieranie danych dotyczących ruchu i zachowania użytkowników na danej stronie internetowej. Innymi słowy, pozwala ono obserwować działania użytkowników, znajdować w nich powtarzalne schematy i określać, co się im podoba, a co niekoniecznie. Dzięki temu Google Analytics to narzędzie niezwykle pomocne w procesie planowania działań marketingowych.
Google Analytics przynosi wymierne korzyści jej użytkownikom. Są to następujące zalety:
Google Analytics to jedna z podstawowych platform pozwalających na szczegółową analizę ruchu na stronie. Posiada ona kilkanaście rodzajów raportów, które przedstawiają zebrane dane, klasyfikując je ze względu na przynależność do najróżniejszych kategorii. W poprawnie skonfigurowanym narzędziu Google Analytics możemy zatem znaleźć informacje na temat:
Jak widać na podstawie tak różnorodnych danych, Google Analytics może dostarczyć swoim użytkownikom wszystkich danych niezbędnych do określenia skuteczności działań marketingowych, wytypowania grup docelowych czy optymalizacji budżetu kampanii. Już od momentu swojego wdrożenia stał się on zatem podstawowym narzędziem w rękach specjalistów do reklamy. Nie jestem tutaj wyjątkiem. Większość podejmowanych decyzji opieram o dane, w tym także te dostarczane przez Google Analytics. Aby stale podnosić efektywność marketingu musimy jednak poprawnie zaimplementować usługę. Tylko dzięki temu zebrane dane będą miarodajne i będzie można na nich oprzeć dalsze działania marketingowe.
Google Analytics jest tzw. usługą „freemium”, co oznacza, że małe firmy mogą korzystać z usługi bez płacenia miesięcznej opłaty. Natomiast, jeśli dana firma potrzebuje bardziej zaawansowanych funkcji lub możliwości korzystania z usługi przez dłuższy czas, wówczas pobierana jest opłata cykliczna.
Google Analytics jest absolutną podstawą do budowania konkurencyjnej przewagi w reklamie internetowej. Wszystkie dane zebrane przez tą platformę mogą zostać wykorzystane do wdrażania ulepszeń – także tych, z których Twoja konkurencja jeszcze nie zdaje sobie sprawy. Dzięki temu możesz poprawić istniejące kampanie i planować te przyszłe z jeszcze większym rozmachem, a jednocześnie precyzją.
Wykorzystanie Google Anaytics można także przekuć na stworzenie nowej, usprawnionej ścieżki klienta. To bowiem właśnie to narzędzie pozwala na obserwację jego ruchu i weryfikowanie elementów prowadzących do dalszych konwersji. Dane zebrane przez Google Analytics stanowią także ogromną pomoc dla developerów czy specjalistów od UX, gdyż pozwalają one jasno stwierdzić, który etap podróży użytkownika spotkał się z gwałtownym odrzuceniem czy porzuceniem transakcji.
Co więcej, Google Analytics może również stanowić podstawę wdrożenia innowacji w marketingu danej firmy. Pozwala on między innymi na wdrożenie remarketingu czy sprawdzenie skuteczności nowych kanałów. Jeśli zatem chcesz cały czas pozostawać o krok przed swoją konkurencją, Google Analytics może Ci to umożliwić.
Żeby skonfigurować konto Google Analytics należy wejść na stronę www.google.com/analytics i utworzyć konto klikając „start za darmo”. Następnie należy ustawić Analytics w swojej witrynie i/lub aplikacji. Na swoje konto Analytics można zalogować się na stronie www.google.com/analytics klikając „zaloguj się” w prawym górnym rogu i wybierając Analytics. Google Analytics będzie działać w każdej witrynie, o ile zainstaluje się w niej fragment kodu. Warto podkreślić, że, Adobe Analytics może jednocześnie monitorować setki celów, a Google Analytics jest w stanie śledzić tylko cztery cele. Zaawansowana, płatna wersja wydana w marcu 2016 r. Premium Google Analytics 360 niweluje tę różnicę. Obecnie Google Analytics 360 zapewnia nieograniczoną ilość danych, dostęp do nieprzetworzonych danych, próbne raporty, analitykę zwrotu z inwestycji oraz całodobową obsługę klienta. Google 360 obejmuje 7 głównych produktów. Są to: Analytics, Manager tagów, Optymalizuj, Studio danych, Ankiety, Atrybucja (Uzupełnienie, dopisanie) i Centrum odbiorców. Wszystkie usługi są częścią ekosystemu Google Marketing Platform. Więcej informacji o wdrożeniu Google Analytics znajduje się na stronie: andrzejczyk.com.pl/3-analityka-wdrozenie-analytics/
Aby sprawdzić ogólną wydajność swojej witryny należy przejść do Statystyki, Raporty, Przegląd. Przewijając widok ekranu w dół można zobaczyć raport, który pokazuje jakiego rodzaju urządzenia używają odwiedzający, aby wyświetlić dana witrynę.
Przepływ danych z punktu kontaktu z klientem, np. aplikacji, witryny do Google Analytics to strumień danych, których przepływ generuje fragment kodu. Dodaje się go do swojej aplikacji lub witryny w celu zbierania danych. Dane są zbierane od chwili dodania kodu i stanowią podstawę dla raportów określonej witryny.
Możliwe jest usunięcie strony internetowej (profilu) z Google Analytics. W tym celu należy wykonać 4 operacje. Są to:
Natomiast żeby usunąć konto Google Analytics należy przenieść je do Kosza. W tym celu należy zalogować się na konto Google Analytics, przejść do odpowiedniego konta i wybrać narzędzie administratora, aby uzyskać dostęp do ustawień konta.
Google Analytics 4 oferuje natomiast usługę umożliwiającą usunięcie danych użytkownika. W tym celu należy wypełnić specjalny formularz.
Oferta w zakresie Google Analytics może dotyczyć różnych obszarów. Do najważniejszych zaliczyć należy:
Pracę na koncie należy rozpocząć od przygotowania audytu Google Analytics. Następnie przejść do wdrażania kluczowych ulepszeń wskazanych w poszczególnych częściach audytu. Po upewnieniu się, że wszystkie usługi zostały poprawnie skonfigurowane, rozpoczyna się proces gromadzenia danych. Po zebraniu odpowiedniej próby możemy rozpocząć analizę danych w kluczowych obszarach takich jak:
Tak zebrane dane są podstawą dalszych działań. Na ich podstawie przygotowuje się rekomendacje testów A/B w celu poprawienia kluczowych wskaźników efektywności.
Google Analytics jest podstawą pracy każdego współczesnego marketera – a dla mnie stał się on w zasadzie drugą naturą. Pracuję z tym narzędziem od wielu lat, skutecznie wdrażając je w małych, dużych i średnich firmach z różnych branż – wszędzie z sukcesami. Dzięki zdobytemu doświadczeniu już w kilkanaście godzin po wdrożeniu Google Analytics Twoja firma będzie mogła obserwować postępy w internetowym świecie. Z pewnością, że Google Analytics zbiera dane prawidłowo.
Wdrażając Google Analytics i wybierając jego ustawienia dokładnie przeanalizuję profil Państwa przedsiębiorstwa, dobiorę odpowiednie ustawienia i wskażę dalszą drogę na drodze do podejmowania słusznych decyzji.