Database marketing

Database marketing – dotrzyj do swoich klientów

Dane klientów dla każdej firmy stanowią jeden z najcenniejszych i najbardziej pożądanych zasobów. Teraz o ich zdobycie jest łatwiej niż kiedykolwiek dzięki szerokiej gamie narzędzi, platform i dedykowanych programów, które w imieniu danych przedsiębiorstw monitorują zachowania klientów. Taki stan rzeczy znalazł swoje odbicie także w marketingu, który szybko zauważył, jak wielki potencjał kryje się w danych użytkowników. Teraz możesz go wykorzystać także na swoją korzyść – wszystko dzięki database marketingowi.

Na czym polega database marketing?

Database marketing, znany również jako marketing bazodanowy, to opieranie wszelkich działań marketingowych na informacjach o potencjalnych klientach zebranych z najróżniejszych źródeł. Polega on na pozyskiwaniu informacji o użytkownikach i aktualnych lub potencjalnych klientach wszelkimi dozwolonymi prawnie sposobami. Dzięki wykorzystaniu tych praktyk tworzona jest baza danych, która następnie może zostać wykorzystana do podejmowania decyzji o działaniach promocyjnych. Database marketing jest również podstawą działania wielu programów marketingowych, które w wyniku procesowania zebranych informacji mogą lepiej optymalizować swoje działania.

Co ważne, database marketing pozyskuje informacje o klientach tylko z legalnych źródeł i nie niesie ze sobą żadnych zagrożeń związanych z RODO. Na potrzeby tej strategii nie wykorzystuje się bowiem danych osobowych, a jedynie ogólnodostępne informacje pozostawiane przez użytkownika w trakcie korzystania z Internetu. Szczegóły dotyczące klientów w database marketingu pozyskiwane są między innymi za pośrednictwem:

  • Informacji o pozyskiwaniu klientów, dostępnych np. w Google Ads. Są to m.in. punkty styku, kanały czy kampanie reklamowe, z których dany klient zawędrował na wybraną stronę internetową.
  • Dane demograficzne – mogą one być podawane przez klienta w trakcie rejestracji, zapisu do newslettera bądź jako element profilu w mediach społecznościowych. Na potrzeby database marketingu wykorzystuje się tu dane takie jak wiek, płeć, stan cywilny, lokalizacja czy wykształcenie.
  • Aktywność w Internecie, czyli nic innego jak historia przeglądania. Tego rodzaju informacje mogą być przydatne przy tworzeniu kampanii produktowych w Google Ads, jak i w kampaniach remarketingowych.
  • Historia kampanii. To cenna informacja szczególnie dla firm, które często promują swoją działalność czy produkty w sieci. Tego rodzaju statystyka w database marketingu pozwala określić skuteczność działań i sprawdzić, które z nich odnoszą najlepszy skutek w danej grupie docelowej.
  • Historia kontaktu między klientem a marką. Ważne jest, aby monitorować ją we wszystkich kanałach dla uzyskania pełnego obrazu sytuacji.
  • Aktywność w social mediach, np. polubione strony, często poruszane tematy czy oceny konkretnych firm i produktów.
  • Aktywność w programach lojalnościowych danej firmy.
  • Dane z geolokalizacji z telefonu, wychwytywane m.in. przez media społecznościowe i aplikacje Google.

Database marketing – jak to działa? Praktyczne przykłady

Database marketing to niewątpliwie zaawansowane technologicznie, ale bardzo efektywne rozwiązanie, które otwiera przed reklamodawcami wiele drzwi. Jak jednak wdrożyć zdobyte informacje, by osiągnąć jak najlepsze efekty? Możliwości jest wiele, a wśród nich jest:

  • Wyselekcjonowanie grupy najbardziej wartościowych klientów. Chcesz sprzedać produkt, który zainteresuje tylko największych miłośników danej dziedziny? Database marketing pomoże Ci znaleźć właśnie takich klientów i przygotować dla nich szereg komunikatów w różnym wydaniu, które pomogą Ci zdobyć ich zainteresowanie.
  • Określenie najbardziej pożądanych produktów. Dzięki zyskaniu wglądu w zachowania klientów z łatwością sprawdzisz, które towary budzą ich zainteresowanie, a które warto wycofać z oferty.
  • Personalizacja obsługi klienta. Wielokanałowy database marketing pozwala na sprawdzanie, jakie czynności wykonał dany klient w wielu punktach styku. Dzięki temu zamiast sugerować mu kroki, które już przeszedł, można mu zaproponować wydajniejszą obsługę dopasowaną do jego potrzeb.

Jeden database marketing, wiele korzyści

Database marketing to więcej niż nowoczesna technologia. To przede wszystkim dziesiątki korzyści, które mają odbicie w każdym elemencie strategii marketingowej danej firmy. Wykorzystując zebrane za jego pośrednictwem dane zyskujesz między innymi:

  • Jasny i przede wszystkim realny obraz grupy docelowej, która korzysta z kanałów danej marki.
  • Cenne dane dotyczące preferencji klientów, ich doświadczeń oraz pokonywanej przez nich ścieżki.
  • Możliwość tworzenia spersonalizowanych wiadomości i komunikatów przy bezpośrednim kontakcie z klientem.
  • Informacje o tym, które kanały odnoszą najlepsze rezultaty i, co za tym idzie, przyciągają największe ilości klientów.
  • Materiały do przygotowania efektywnych kampanii e-mail marketingowych, które, biorąc pod uwagę potrzeby klientów, mają znacznie większą szansę na wywołanie pożądanego efektu.
  • Lepszą obsługę klienta, która, dzięki wykorzystaniu danych o danym podmiocie, może przebiegać szybciej i być bardziej satysfakcjonująca dla klienta. Szybkie rozwiązanie danego problemu ma przecież ogromne znaczenie!
  • Możliwość staranniejszej selekcji produktów. Database marketing jasno pokaże Ci, które produkty interesują klientów, a które są przez nich pomijane. Dzięki temu z czasem będziesz mógł zoptymalizować swoją ofertę.

Poznaj nasz database marketing i postaw na jakość!

Chcesz rozpocząć swoją przygodę z database marketing, ale nie wiesz, gdzie najlepiej ją rozpocząć? Zastanawiasz się, które programy najlepiej wspomogą Cię w realizacji Twoich celów? A może masz już dane, ale nie wiesz, jak przekuć je w konkretne strategie? Żaden problem – nasze usługi z zakresu database marketingu to usługa stworzona właśnie dla Ciebie.

Posiadam wieloletnie doświadczenie w wielu metodach marketingu, jak i w posługiwaniu się narzędziami służącymi do monitorowana database marketingu. Wiem jak zbierać niezbędne informacje i wreszcie jak optymalizować je, by stanowiły one solidną bazę do podejmowania naszych działań. Niezależnie od Twojej branży, mogę wdrożyć szeroki zakres działań database marketingowych, by pomóc Ci zbierać informacje o użytkownikach i efektywnie je wykorzystywać. Służę pomocą w interpretacji danych i tworzeniu strategii marketingowej, która uwzględni je w możliwie najkorzystniejszy dla Twojej firmy sposób.