E-commerce manager w praktyce

e-Commerce

Początki e-commerce sięgają lat 80. XX w. na świecie jako handlu elektronicznego oraz lat 90. XIX w. w postaci handlu wysyłkowego. W Polsce e-commerce wszedł później ale bardzo dynamicznie. Jak możemy zauważyć w sferze form handlu detalicznego na świecie i Polsce e-commerce jest nową przestrzenią na rynku.  Niesie to za sobą olbrzymie możliwości ale i zagrożenia. Młoda a zarazem innowacyjna przestrzeń stworzyła zupełnie nowe zawody takie jak np. e-commerce manager. 

Obowiązki, cechy i zalety e-commerce managera

Wraz z rosnącą ilością sklepów internetowych pojawiło się także zapotrzebowanie na osoby, które będą nimi skutecznie zarządzać. Tak powstał e-commerce manager – zawód, który jest połączeniem niemal wszystkich dziedzin internetowej sprzedaży. Jakie obowiązki, cechy i zalety powinien on mieć, i wreszcie dlaczego warto korzystać z jego wsparcia?

Zawód e-commerce manager

Według definicji pod pojęciem e-commerce kryje się wszelka sprzedaż produktów czy usług za pośrednictwem internetu i powiązanym z nich narzędzi. E-commerce manager to zatem osoba, która specjalizuje się właśnie w zarządzaniu tego typu działaniami nastawionymi na wykreowanie zysku dla obsługiwanej firmy. Wbrew pozorom, nie jest to jednak łatwe zadanie. Osoba na tym stanowisku musi bowiem sprawnie i zręcznie łączyć logistykę, obsługę narzędzi internetowych oraz marketing, a także umiejętności twarde i miękkie. Jest to zatem pozycja wymagająca niemal uniwersalnych zdolności, a także chęci do przystosowania do zmieniających się warunków.

Kluczowym elementem pracy e-commerce managera są liczby, na których oparte są wszystkie jego działania. Zysk, liczba konwersji, ilość transakcji czy kliknięć to parametry, które w najwyższym stopniu definiują ten zawód. Większość e-commerce managerów pracuje bowiem w modelu efektywnościowym, który nastawiony jest na uzyskanie konkretnych reakcji czy działań odbiorców. Celem tego zawodu nie jest zatem kreowanie zainteresowania czy wizerunku, ale jego przekucie w konkretne, wcześniej zdefiniowane rezultaty.

E-commerce manager na co dzień – obowiązki i zadania

Zakres obowiązków e-commerce managera może się bardzo różnić w zależności od firmy, dla której on pracuje. Jego zadania najczęściej są nieco okrojone w małych firmach, podczas gdy w dużych agencjach reklamowych można liczyć je w dziesiątkach. W większości przypadków dokładna lista obowiązków jest ustalana z przyszłym e-commerce managerem przed rozpoczęciem jego pracy – oczywiście biorąc przy tym pod uwagę specyfikę firmy, jej cele i wyzwania, z jakimi ma ona się zmierzyć.

Zadania e-commerce managera

Istnieje jednak cały wachlarz zadań, które wykonuje niemal każdy specjalista na tym stanowisku. Należą do nich:

  • Przeprowadzanie analiz rynkowych – monitorowanie trendów, kontrola wyników konkurencji oraz badanie aktualnej kondycji firmy w kontekście e-commerce.
  • Wytypowanie grupy docelowej i wyszukiwanie nowych potencjalnych odbiorców danych produktów. Wybór grupy docelowej jest podyktowany profilem działalności firmy (globalny/krajowy/lokalny), dostępnymi produktami, możliwościami dostawy, celami, komunikowanymi wartościami, a także szeregiem innych czynników zależnych od sytuacji przedsiębiorstwa.
  • Dbanie o skuteczne przedstawienie oferty wybranej grupie docelowej – weryfikacja standardów UX na stronie, przygotowanie stategii treści, mailingów i innych kampanii, koordynacja procesów SEO, a także organizacja profili na portalach społecznościowych.
  • Poszukiwanie nowych rynków – przeprowadzane na podstawie wcześniejszej analizy. E-commerce manager może zbadać nasycenie innych rynków danym produktem i określić potencjał rozwojowy na tym polu, jak również przekuć go w dalsze działania.
  • Koordynacja działań innych specjalistów odpowiedzialnych za działanie sklepu, takich jak: logistyk, specjalista SEO, grafik, programista czy właściciel przedsiębiorstwa.
  • Podejmowanie decyzji dotyczących ogólnego wyglądu strony internetowej sklepu, jak i jego zawartości; dotyczy to zarówno utworzenia ogólnego, stałego szablonu witryny, jak i dodania np. Kategorii sezonowych czy świątecznych.
  • Prowadzenie działań marketingowych – obsługa kampanii Google Ads, monitoring i przeprowadzanie działań SEO, koordynacja kampanii w mediach społecznościowych; w przypadku firmy prowadzących blog, e-commerce manager również może nim zarządzać.
  • Zdobywanie informacji zwrotnych od klientów w celu weryfikacji skuteczności prowadzonych działań.
  • Prowadzenie szkoleń z zakresu marketingu i skutecznej sprzedaży
  • Nadzorowanie budżetu firmy przeznaczonego na działania sprzedażowe i marketingowe, w tym także optymalizacja kosztów ponoszonych w wyniku tych działań.
  • Kontrola wykonania celów i wprowadzanie zmian, które umożliwiłyby uzyskanie lepszych wyników.  

E-commerce manager (zakres usługi)

  • E-commerce management czyli kompleksowe zarządzanie sprzedażą
  • Prowadzenie działań w zakresie pozyskania ruchu do sklepu internetowego
  • Optymalizacja sklepu w celu poprawienia współczynnika konwersji e-commerce
  • Kompleksowa analityka. Analiza danych obejmuje badania rynku, badania zachowań użytkowników, analiza kampanii płatnych. Na podstawie zebranych informacji wykonawca przygotuje raport bądź prześle zamawiającemu wnioski.
  • Analiza bieżących trendów rynku, konkurencji oraz branży i przedstawienie rekomendacji w zakresie produktów czy prowadzonych działań.
  • utworzenie niezbędnych kont potrzebnych do prowadzonych działań marketingowych. Dotyczy to w szczególności kont w serwisach analitycznych, dostawców usług marketingowych.
  • Przygotowanie strategii: dla marki, komunikacji marketingowej, marketing planu.
  • Prowadzenie kampanii płatnych na platformach Google, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Allegro Ads.
  • Pozycjonowanie stron.
  • Social media w tym prowadzenie i administracja kanałami.

Usługi dodatkowe

  • Wszelkie prace programistyczne.
  • Administracja serwerami.
  • Wszelkie prace graficzne.
  • Prace w zakresie przegotowania treści – copywriting.
  • Narzędzia dodatkowe jak monitoring strony, narzędzia seo, artykuły sponsorowane, marketing automation, dodatkowe moduły czy wtyczki.

Zakres prac prowadzonych w zakresie usług dodatkowych jest bieżąco omawiany z zamawiającym.

  • Zarządzania magazynem. Stany magazynowe i cala logistyka pozostaje po stronie właściciela sklepu. Dotyczy to także umów z przewoźnikami i dostawcami. Ale klient może liczyć na wsparcie w zakresie integracji magazynu z systemem sklepowym.
  • realizacja zamówienia, pakowanie i logistyka.
  • integracja ze sklepem stacjonarnym.
  • księgowość i płatności. Klient powinien dopilnować terminowego uregulowania wszelkich zobowiązań finansowych.
  • kontakt z klientem, obsługa po sprzedażowa, reklamacje.

Klient może liczyć na wsparcie w zakresie obszarów których nie dotyczy usługa e-commerce managementu. Wykonawca posiada wiedzę w niektórych z wymienionych usług i może przeszkolić personel sklepu, który zostanie zaangażowany do tego projektu.

Cechy idealnego e-commerce managera

Podstawową cechą, jaką powinien posiadać każdy e-commerce manager – także ten aspirujący – jest elastyczność i zdolnośc do adaptacji. Każdy z obowiązków tego kierownika wymaga bowiem nieustannego podążania za trendami i poszerzania wiedzy, które przekłada się na lepszą optymalizację działań sklepu. W tym zawodzie nie ma miejsca na formułki zapamiętane z książek – e-commerce manager to człowiek, który aktywnie pochłania nowe rozwiązania i skutecznie je implementuje.

Co więcej, e-commerce manager nie czeka, aż nowości same do niego przyjdą. Jest on z zasady aktywnym poszukiwaczem, który nieustannie stawia na nowe rozwiązania. Znajduje on nie tylko nowe szanse na inwestycje, ale także elementy, które można poprawić wewnątrz sklepu czy jego struktury. Zachowuje przy tym precyzję działań, co zwiększa szansę na ich poprawne wykonanie.

Jednocześnie w pracy e-commerce managera nie ma miejsca na niedociągnięcia. To właśnie on jest odpowiedzialny za wykonanie planów sprzedażowych i marketingowych, przez co musi on je zapowiadać z wyprzedzeniem i konsekwentnie przykładać się do ich realizacji. E-commerce manager ma także obowiązek dbać o spójność tak powstałej komunikacji.

Ostatnią, ale równie ważną cechą e-commerce managera jest jego przywiązanie do danych. Zebrane przez narzędzia informacje są bowiem podstawą każdego podejmowanego działania. Co więcej, planowane akcje mogą, a nawet muszą być modyfikowane w oparciu o wyniki z poprzednich kampanii. Praca e-commerce managera najczęściej także jest rozliczana na podstawie jej efektów widocznych w narzędziach analitycznych, co tylko podkreśla ich ogromną rolę w tym zawodzie.

E-commerce manager – jakie kwalifikacje powinien posiadać?

E-commerce manager to człowiek, który powinien legitymować się przede wszystkim doświadczeniem w branży reklamy internetowej. W idealnym przypadku miał on do czynienia z każdym z kluczowych działów współczesnego marketingu, ze szczególnym uwzględnieniem elementów takich jak:

  • Pozycjonowanie stron internetowych (SEO), w tym również od strony technicznej
  • Content marketing oraz zarządzanie treścią
  • Reklama internetowa (w tym Google Ads wraz z powiązanymi narzędziami)
  • Analiza danych i performance marketing.

E-commerce manager a wykształcenie

Jeśli szukasz e-commerce managera z wykształceniem, które ten zawód zawiera niemal w nazwie, możesz być zawiedziony. Polskie uczelnie wciąż nie oferują bowiem studiów przeznaczonych specjalnie dla przyszłych przedstawicieli tej profesji. Stąd e-commerce managerowie najczęściej posiadają w zanadrzu dyplomy z kierunków takich jak zarządzanie czy marketing. Plusem dla nich będzie również posiadanie wykształcenia w dziedzinach takich jak informatyka czy kierunki managerskie.

E-commerce manager – rezultaty widoczne na pierwszy rzut oka

E-commerce manager to jednak nie tylko szeroki zakres usług oferowanych przez jedną osobę. Wszystkie jego działania są oparte na performance marketingu, czyli koncepcji zakładającej wykorzystanie analitycznego podejścia do opisywania wydajności działań marketingowych. Podstawową korzyścią wynikającą z takiego podejścia są kompleksowe raporty umożliwiające ciągłe monitorowanie kampanii i kondycji przedsiębiorstwa.

Każdy e-commerce manager ma do swojej dyspozycji dziesiątki specjalistycznych narzędzi, które dają mu wgląd w każdy aspekt działania sklepu internetowego. Może on dzięki temu szybciej wykrywać problemy takie jak niepochlebne opinie, błędy na stronie czy problemy z realizacją zamówień i błyskawicznie na nie reagować. Widząc czynniki negatywnie wpływające na kondycję witryny, e-commerce manager ma także możliwość zbadania przyczyny problemu i zasugerowanie nowego rozwiązania, które poprawi działanie strony i wrażenia z jej użytkowania.

Co równie ważne, te same narzędzia sprawiają, że każdy rezultat pracy e-commerce managera jest widoczny jak na dłoni. Pozwalają one bowiem zarówno na ciągłe analizowanie rynku, badanie efektywności kampanii czy wyszukiwanie nowych trendów – takich, które zagwarantują przedsiębiorstwu konkurencyjną przewagę.

Dlaczego warto wybrać nasze usługi e-commerce managera?

Dla nas e-commerce manager to więcej niż zwykły fachowiec – to przede wszystkim ceniony partner, który będzie wspierał Twoje działania na każdym etapie rozwoju Twojego biznesu. Nasz specjalista rozpoczynając współpracę z daną firmą wnosi do niej nie tylko wiedzę, ale przede wszystkim:

  • Wieloletnie doświadczenie w wielu dziedzinach marketingu. SEO, reklamy płatne czy content marketing nie mają dla mnie tajemnic. Z chęcią podzielę się swoimi wiadomościami i dopasuję moją wiedzę do Twojego przedsiębiorstwa tak, by wskazać Ci prostą drogę do sukcesu.
  • Pełną przejrzystość. Z moją pomocą skupianie się na każdej części Twojego biznesu z osobna jest niepotrzebne. Zadbam o to, by cała moja praca była starannie udokumentowana w formie raportów, które pozwolą Ci trzymać rękę na pulsie bez ingerowania w rozkład dnia czy zbędnego marnowania czasu.
  • Innowacyjne podejście. Od lat jestem częścią marketingowego rynku i ciągle zmieniam się razem z nim. Cechuje mnie otwartość na zmiany, elastyczność i zdolność do adaptacji nie tylko mojego myślenia, ale także strategii moich klientów. Dzięki temu zawsze masz pewność, że będziesz o krok przed konkurencją.
  • Zwracanie uwagi na szczegóły. W marketingu to właśnie detale tworzą całościowy obraz firmy, który później przekłada się na jej sukces. Zadbam o to, by nawet najdrobniejsze szczegóły Twojego e-commerce były dopracowane i przyjemne w odbiorze dla Twoich klientów.

W jakich firmach sprawdzi się e-commerce manager?

E-commerce manager będzie doskonałym dodatkiem do każdej firmy, która stawia na internetową ekspansję. Jego obecność pozwoli bowiem na wypracowanie jednolitej, wielokanałowej strategii marketingowej i sprzedażowej dla cyfrowych narzędzi. Doświadczony e-commerce manager może bowiem wskazać potencjalne ścieżki rozwoju, nawet te, których wcześniej nie brano pod uwagę.

Osoba na tym stanowisku jest szczególnie potrzebna w firmach, które są dopiero na etapie tworzenia własnego działu marketingu. Pozwoli on ocenić możliwości poszczególnych osób, które już są w zespole i stwierdzi, jakich innych specjalistów w nim brakuje. E-commerce manager może również pełnić funkcję koordynatora w przypadku, gdy stanowiska marketingowe i sprzedażowe są już obsadzone, a brakuje w nich spójnej komunikacji. Co więcej, e-commerce manager może się sprawdzić zarówno w małych, jak i dużych firmach. Początkujący gracze na rynku handlu internetowego z pewnością skorzystają na jego wiedzy dotyczącej niedrogich, ale skutecznych kanałów przyciągania klientów. Z kolei nieco bardziej dojrzałe biznesy z pomocą tego specjalisty będą mogły zyskać świeże spojrzenie na swoje działania sprzedażowe i marketingowe, co pozwoli odkryć nowe ścieżki rozwoju w danej branży.