POZYCJONOWANIE FILMÓW WIDEO. SEO NA YOUTUBE I NIE TYLKO

Myśląc o SEO najczęściej mamy w głowie działania polegające na poprawianiu pozycji stron internetowych w wynikach wyszukiwania. SEO może się jednak odnosić także do wideo, które coraz częściej stają się przedmiotem zainteresowania użytkowników wyszukiwarek. Pozycjonowanie filmów czy innych materiałów dostępnych w sieci jest jednak nie tylko możliwe, ale także niezwykle cenne.

DLACZEGO SEO FILMÓW NA YOUTUBE JEST TAK ISTOTNE?

Nie ulega wątpliwości, że Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Na drugim miejscu podium, wbrew oczekiwaniom, nie znajdziemy jednak Yahoo. Drugą najpopularniejszą wyszukiwarką jest bowiem Youtube, który jednocześnie zajmuje pierwszą pozycję w kategorii wyszukiwarek wideo. Potencjał pozycjonowania filmów wideo jest zatem ogromny, podobnie jak liczba użytkowników, którzy codziennie korzystają z tej właśnie platformy.

Co więcej, samo korzystanie z Youtube do celów marketingowych również staje się coraz istotniejsze w reklamie. Liczba firm posiadających dedykowane kanały nieustannie rośnie, podobnie jak liczba kampanii, które są oparte właśnie na tej platformie. SEO na Youtube może być zatem doskonałym uzupełnieniem takich działań.

SEO FILMÓW WIDEO – CZYNNIKI RANKINGOWE POZYCJONOWANIA

Podobnie jak w przypadku pozycjonowania stron, SEO filmów na Youtubie opiera się na kilku czynnikach, które roboty indeksujące biorą pod uwagę w trakcie przypisywania odpowiedniej pozycji dla danego materiału. Część z tych wymagań pozostaje tajemnicą znaną tylko samym twórcom algorytmów. Istnieją jednak także czynniki rankingowe pozycjonowania wideo, które są nam znane i które można wykorzystać przy codziennej pracy z materiałami na Youtube. Należą do nich:

  • Tytuł filmu – podobnie jak w przypadku standardowego pozycjonowania, na pierwszym miejscu powinien on zawierać słowo kluczowe. W przypadku SEO na Youtube ważna jest także trafność tytułu. W przypadku, gdy nie oddaje on trafnie zawartości materiału, jego pozycja w wynikach wyszukiwania będzie niższa.
  • Jakość filmu – filmy o słabej jakości, zarówno obrazu, jak i dźwięku, mają mniejsze szanse na osiągnięcie wymarzonej pozycji.
  • Reakcje użytkowników – łapki w dół mogą mieć znaczenie. Gdy film zostanie krytycznie oceniony, automatycznie przestanie on być sugerowany kolejnym użytkownikom. Duże znaczenie mają także komentarze – jeśli są negatywne, pozycjonowanie filmów może skończyć się fiaskiem.
  • Optymalizacja dostępnych treści – słowo kluczowe powinno pojawić się tam, gdzie jest to możliwe, np. W nazwie pliku, tagach czy opisie materiału.
  • Popularność kanału – kanały z większą liczbą subskrybentów czy regularnych użytkowników mają większe szanse na uzyskanie dalszych wyświetleń.

Warto jednak zauważyć, że te czynniki są nieustannie modyfikowane w kolejnych aktualizacjach. Mogą więc one ulegać zmianie, podobnie jak ich ważność w całym procesie.

JAK POZYCJONOWAĆ FILMY WIDEO NA YOUTUBE?

Pozycjonowanie filmów wideo składa się z kilku etapów, które są wykonywane indywidualnie dla każdego materiału – pod warunkiem, że kanał, na którym zamieszczamy nagrania został już założony. Na SEO na Youtube w zdecydowanej większości przypadków składają się następujące kroki:

  1. Dobór słów kluczowych z pomocą narzędzi do pozycjonowania. Wybór odpowiednich fraz powinien być podyktowany dopasowaniem do materiału, a także wskazaniami wynikającymi z odpowiednich analiz. W idealnym przypadku ten etap następuje jeszcze przed nakręceniem filmu.
  2. Analiza konkurencji. Zapoznanie się z kanałami innych marek pozwoli na ustalenie, gdzie kryje się ich sukces, a także pozwala na wykrycie ich słabości, które mogą stać się elementem naszych strategii.
  3. Optymalizacja filmu i towarzyszących mu elementów. SEO na Youtubie obejmuje między innymi ustalenie tytułu, opisu i tagów, a także zmianę nazwy pliku i innych elementów mogących zawierać słowa kluczowe. Proces ten można również wspomóc linkowaniem.

ZALETY SEO DLA FILMÓW WIDEO

Pozycjonowanie, zarówno to zwykłe, jak i to dotyczące filmów wideo, ma wiele zalet, których często próżno szukać w innych dziedzinach marketingu. Należą do nich:

  1. Niskie koszty. Pozycjonowanie to nie reklama w telewizji, która wymaga milionowych nakładów. SEO umożliwia przyciągnięcie użytkowników przy znacznie mniejszej ilości gotówki wydanej na ten cel.
  2. Uzupełnienie strategii marketingowej. Coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie kanału na Youtube. Pozycjonowanie filmów wideo może być do niego doskonałym dodatkiem, a przy tym elementem całościowej strategii działania, na przykład z zakresu content marketingu.
  3. Zwiększanie rozpoznawalności marki. Filmy są jednym z najbardziej zapamiętywanych materiałów, jakie możemy spotkać w internecie. Odpowiednie wideo trafiające do zainteresowanych widzów z pewnością przełoży się na pozytywne skojarzenia w przyszłości.
  4. Zwiększenie ruchu na stronie. SEO filmów wideo można urozmaicić odnośnikami do strony oferty czy produktu. Dzięki temu zyskamy i nowych użytkowników, i klientów.
  5. Kreowanie wizerunku eksperta. Filmy na Youtubie to nie tylko reklamy, ale także poradniki, tutoriale czy unboxingi. Każdy z nich może stać się elementem nie tylko pozycjonowania, ale także całościowego wizerunku, który przyciągnie klientów spragnionych treściwych materiałów.
  6. Długotrwałe efekty. W przeciwieństwie do zwykłych kampanii, pozycjonowanie filmów wideo nie ma jednej daty zakończenia czy ważności. Raz podjęte działania będą procentować przez cały czas w miarę rozwoju kanału, a także całej firmy.