SEO techniczne
SEO techniczne – od profesjonalistów dla profesjonalistów
SEO to coś więcej niż tylko linkowanie czy ingerencja w treści. To także szereg działań, które są prowadzone w samej infrastrukturze strony. Zmieniają one nie tylko jej pozycję w wyszukiwarkach, ale także w oczach klientów, którzy dzięki optymalizacjom technicznym mogą wygodniej korzystać z serwisu.
Optymalizacja strony dla botów i… klientów
Dlaczego SEO techniczne jest tak kluczowe w procesie pozycjonowania? Bo ma ono wpływ na całość odbioru strony – niezależnie od tego, czy spogląda na nią robot Google, czy zainteresowany usługą bądź produktem klient.
To właśnie optymalizacje on-site pozwalają na pozbycie się problemów, z którymi do tej pory zetknął się każdy użytkownik internetu. Wolne ładowanie, kłopoty z wczytaniem obrazów czy dziwnie wyglądająca strona w wersji mobilnej to czynniki, które skutecznie zachęcają klientów do zamknięcia witryny, a roboty Google – do udania się na inną stronę. Odpowiednie przygotowanie strony dla obu tych grup jest zatem kluczowe nie tylko w czasie pozycjonowania, ale także codziennego użytkowania strony.
SEO techniczne – jak rozłożyć stronę na części pierwsze?
Pozycjonowanie stron internetowych zawiera w sobie wiele czynności dotyczących różnych obszarów powiązanych ze stroną. Jednym z nich – i to najbardziej istotnym – jest SEO techniczne, które pozwala znacząco ulepszyć działanie całej witryny. Co jednak wchodzi w jego skład i jak duże znaczenie mają tego rodzaju czynności dla całości pozycjonowania?
Czym jest SEO techniczne?
SEO techniczne to wszelkie czynności ingerujące w architekturę strony, jej działanie, szablony czy inne jej elementy, które mogą mieć istotne znaczenie z perspektywy pozycjonowania stron. Głównym celem SEO technicznego jest dopasowanie strony do wytycznych Google w celu poprawy jej kondycji oraz podniesienia jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Od pewnego czasu tego rodzaju działania mają jednak dodatkowe, drugie dno. SEO techniczne pozwala bowiem na uczynienie korzystania strony przyjemniejszym dla użytkownika, dzięki czemu może
Co wchodzi w skład SEO technicznego?
SEO techniczne to bardzo złożona kwestia, która może się różnić w zależności od potrzeb danej strony. Każda z nich jest bowiem oparta na innym CMSie oraz projekcie i będzie wymagać nieco innych poprawek, by osiągnąć pełnię swoich możliwości. Najczęściej w skład SEO technicznego wchodzą takie elementy jak:
- Poprawa Core Web Vitals, czyli podstawowych wskaźników internetowych będącymi wyznacznikami poprawnego i efektywnego działania strony.
- Dostosowanie witryny do potrzeb urządzeń mobilnych.
- Wprowadzenie certyfikatu SSL i protokołu HTTPS.
- Poprawa przekierowań i eliminacja ich zbyt długich łańcuchów.
- Optymalizacja pliku robots.txt oraz mapy witryny.
- Utworzenie lub poprawienie adresów URL na przyjazne przez eliminowanie znaków i elementów negatywnie wpływających na stronę.
- Eliminowanie różnorodnych błędów występujących na stronie i monitorowanie ich powstawania.
- Uporządkowanie wersji językowych strony (jeśli posiada ona więcej niż jedną).
- Poprawne zaindeksowanie strony.
Dlaczego SEO techniczne jest tak ważne?
SEO techniczne jest ważne nie tylko z perspektywy robotów Google – choć ich zdanie jest szczególnie cenne przy pozycjonowaniu. Coraz częściej tego rodzaju zabiegi mają również poprawiać stronę w oczach użytkownika, co znajduje odzwierciedlenie w najnowszych wytycznych Google dla pozycjonujących. Nie ulega wątpliwości, że czynniki rankingowe takie jak Core Web Vitals czy certyfikat SSL mają coraz większy wpływ na znalezienie się w TOP10, a także znajdują swoje odzwierciedlenie w doświadczeniach klientów. Wybierając SEO techniczne możesz zatem upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.
Czemu warto postawić na techniczne SEO?
Optymalizacja techniczna stron internetowych jest podstawą procesu pozycjonowania i jego niezbywalnym elementem. Taka ingerencja w architekturę strony ułatwia przemieszczanie się po stronie robotów Google. Im ich podróż po stronie jest łatwiejsza, tym większą mamy szansę na wysoką pozycję na wybrane frazy. Niepoprawnie wprowadzone bądź wręcz nieobecne optymalizacje skutecznie utrudniają crawling, co przekłada się na mniejszą indeksowalność podstron oraz niższe pozycje w wyszukiwarce.
SEO techniczne zmaga się z wieloma różnorodnymi problemami wynikającymi z niepoprawnej infrastruktury strony. Właśnie dlatego wymaga bardzo kompleksowego podejścia, które obejmie coś więcej niż tylko kolejne linijki kodu. Nasze działania nie skupiają się tylko i wyłącznie na jednym aspekcie – do optymalizacji na stronie podchodzimy kompleksowo, bez z góry narzuconych schematów. Takie podejście pozwala nam rozwiązywać problemy wynikające ze złej optymalizacji technicznej witryny, takie jak:
- Źle ustawione przekierowania
- Niepoprawna struktura adresów URL
- Błędy 404 i inne
- Niepoprawne, brakujące bądź nieaktualne mapy strony
- Błędy w pliku robots.txt bądź jego brak.
- Szyfrowanie strony (protokół HTTPS)
- Problemy z szybkim ładowaniem strony w wersji mobilnej i na komputery
- Trudności z poprawnym ładowaniem strony
- Duplikacja treści.
- Problemy wynikające z niepoprawnego zastosowania wersji językowych.
- Problemy z indeksowaniem
To jednak dopiero zarys naszych możliwości, które nie są ograniczane przez wiedzę pojedynczej osoby. Nasze SEO techniczne to efekt współpracy specjalistów z tej dziedziny z developerami, co umożliwia nam pokonywanie każdego rodzaju problemów – nawet tych niespodziewanych.
Największe korzyści SEO technicznego
Inwestując swój czas oraz środki w pozycjonowanie techniczne możesz oczekiwać konkretnych efektów. Do najważniejszych zaliczamy:
- Ułatwienie dostępu na wszystkich urządzeniach oraz osób niepełnosprawnych.
- Lepszy czas wczytywania strony bezpośrednio przekładający się na konwersję.
- Większe bezpieczeństwo.
- Lepszą indeksację przez roboty.
- Wyższe pozycje. Dobrze zoptymalizowana strona znacznie łatwiej się pozycjonuje. Zdarza się, że wystarczą doraźne działania w zakresie pozyskiwania linków oraz tworzenia marketingu treści.
Techniczna optymalizacja oparta na twardych danych
W procesie technicznego seo nie należy bazować na przeczuciach; nie mierzymy też nic „na oko”. Każda czynność, jaką wykonamy na Twojej stronie, powinna być oparta na danych i informacjach dostarczonych przez profesjonalne narzędzia. To porady idące w zgodzie z nurtem data driven management. Przed rozpoczęciem należy wykonać szczegółowe audyty SEO. Nie ograniczamy się tutaj wyłącznie do Google Search Analytics czy Google Search Console – choć ich również nie zabraknie w szczegółowej analizie. Do specjalistów – i Państwa – dyspozycji są zewnętrzne platformy, aplikacje i witryny, które pomagają jasno wyznaczać cele każdego działania. Majestic, Ahrefs, Gtmetric czy Siteliner to jedynie część z technologii, jakie wykorzystujemy każdego dnia by realizować kolejne założenia naszych działań – wszystko po to, by Twoja firma mogła się prezentować jeszcze lepiej.
Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej na temat wykorzystania analityki w działaniach SEO to odsyłam do Analityka w SEO.
Przepis na sukces
Nie ma jednej metody, która gwarantowałaby właściwe działanie SEO technicznego. Należy oprzeć go o problemy z jakimi obecnie boryka się strona internetowa. Indywidualna analiza architektury witryny i towarzyszących jej elementów pozwala działać precyzyjnie, a także wydajnie – tak, aby przekuć cele sukces projektu.