SERM
Pozycjonowanie wizerunkowe – czym jest SERM?
Opinie o marce i jej produktach mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe klientów. Postrzeganie firmy w internecie można jednak modyfikować nie tylko przez kolejne udane transakcje i dobrą komunikację, ale także przez pozycjonowanie wizerunkowe, znane również jako SERM. Na czym polega ten element marketingu i dlaczego warto go wykorzystywać w swojej strategii?
Pozycjonowanie wizerunkowe – definicja
Pozycjonowanie wizerunkowe (znane również jako SERM, od angielskiego Search Engine Reputation Management) to zarządzanie reputacją firmy w wyszukiwarkach. To wszystkie działania, które mają wpływ na tworzenie spójnego i pozytywnego wizerunku danego biznesu przez modyfikowanie, publikowanie i selekcję treści odnoszących się do danego przedsiębiorstwa. Pozycjonowanie wizerunkowe pozwala między innymi na ograniczenie wpływu negatywnych komentarzy, reagowanie na niepochlebne opinie czy wpisy, a także pokazywanie marki z jak najlepszej strony.
Podobnie jak w przypadku standardowego SEO, pozycjonowanie wizerunkowe wymaga wykorzystania kilku specyficznych elementów komunikacji, które mają wpływ na sukces SERM. Są to:
- Opinie klientów
- Artykuły sponsorowane
- Komentarze i wpisy dotyczące firmy i oferowanych przez nią produktów.
- Marketing szeptany
- Dodatkowe kampanie towarzyszące.
Działania SERM. Jak przebiega pozycjonowanie wizerunkowe?
Pozycjonowanie wizerunkowe zawiera w sobie szereg działań mających wpływ na wyżej wymienione czynniki rankingowe. Ich wspólnym mianownikiem jest kształtowanie wizerunku marki przez zarządzanie powiązanymi z nią treściami. Działania te obejmują:
- Zarządzanie negatywnymi opiniami. Tę sferę działań SERM można rozumieć na wiele sposobów. Może ona obejmować usuwanie nieprawdziwych i przerysowanych komentarzy, weryfikowanie ich czy – w określonych przypadkach – wchodzenie w polemikę z ich autorami w celu rozwiązania ich problemu i zmiany wystawionej opinii na lepszą.
- Publikację artykułów sponsorowanych. W tej sferze pozycjonowania wizerunkowego można zdecydować się na opłacenie treści w znanych portalach branżowych lub współpracę z liderami opinii.
- Monitorowanie wzmianek o firmie i jej produktach. Za pomocą nowoczesnych narzędzi online można w czasie rzeczywistym rejestrować pojawiające się komentarze o firmie i jej produktach. Dzięki temu można na nie odpowiadać lub wyłapywać pojawiające się kryzysy.
- Marketing szeptany. To element pozycjonowania wizerunkowego nieodłącznie związany z monitoringiem sieci. W tego typu działaniach firma odpowiada na pojawiające się w internecie zapytania i wzmianki jako pozornie niezależny, niepowiązany z marką użytkownik. W tej strategii niezwykle dużą wagę ma naturalność i dostosowanie języka do odbiorcy.
- Prowadzenie kampanii towarzyszących. Jedną z opcji Google Ads jest stworzenie kampanii mającej na celu budowanie wizerunku przedsiębiorstwa. W tego typu działaniach reklamy odsyłają nie do konkretnych produktów, ale do podstron opisujących działalność przedsiębiorstwa, jego historię czy rekomendacje i pracowników.
Dlaczego warto zadbać o SEO wizerunkowe?
Pozycjonowanie wizerunkowe to jeden z kluczowych elementów wspierania swojej firmy w internecie. Pozwala ono napędzić standardowe SEO strony dzięki dobrym opiniom, które są jednym z czynników rankingowych, a także pozwala przekonać klientów do podjęcia właściwej decyzji zakupowej. Warto przy tym odnotować, że zdecydowana większość z potencjalnych użytkowników zwróci uwagę na komentarze i opinie dotyczące przedsiębiorstwa przed zakupem – zadbanie o nie jest kluczowe do skłonienia klientów do zrealizowania transakcji.
SERM, przez swój ścisły związek z kolejnymi transakcjami, przyczynia się także do zwiększenia liczby konwersji i budowania pozytywnego wizerunku firmy na zasadzie kuli śnieżnej – kolejne pozytywne komentarze z pewnością przyciągną ich jeszcze więcej. W długiej perspektywie to także świetny sposób na budowanie lojalności klientów i tworzenie stałego grona odbiorców.
Proces SEO
Ważne jest to aby działania w Państwa organizacji były prowadzone planowo. Poniżej przedstawiam przykładowy scenariusz procesów SEO.
Proces Pozycjonowania Stron Internetowych:
- Zbierz dane. Rozpocznij proces analityczny.
- Przeprowadź brief z zarządem. Zaktualizuj cele.
- Działania powinieneś rozpocząć od Audytu SEO.
- Pozyskiwanie linków powinieneś oprzeć o inbound marketing.
- Optymalizację strony powinieneś oprzeć o:
- Content Marketing.
- SEO techniczne.
- Optymalizację CRO, UX.
- Wszystkie monitoruj i analizuj.
- Kończąc etap raportowaniem. (Wróć do punktu 1)