SXO – SEO UX

SXO

Pozycjonowanie stron internetowych dla wielu firm staje się wręcz rutyną. W przypadku SEO nie warto jednak trzymać się nawyków, szczególnie gdy algorytmy Google nieustannie ulegają zmianom. Teraz kładą one coraz większy nacisk na wrażenia użytkownika, na które wpływ ma więcej niż tylko treści czy wygląd strony. Właśnie dlatego powstało SXO, czyli dziedzina marketingu, która odpowiada zarówno na potrzeby użytkowników, jak i robotów indeksujących.

Czym jest SXO?

SXO to połączenie UX (User Experience) oraz SEO, czyli pozycjonowania stron internetowych. Strategia ta łączy w sobie optymalizację stron na potrzeby wyszukiwarek z dbałością o jej użyteczność docenianą przez użytkowników. Efektem zastosowania SXO ma być nie tylko pozyskanie uwagi klientów dzięki zajęciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale także utrzymanie ich uwagi. Cel ten można osiągnąć dopasowując stronę do ich wymagań (np. skracając czas ładowania, dodając funkcjonalne wersje portalu na urządzenia mobilne), jak i aktywizując użytkownika podczas jego pobytu na stronie (np. poprzez wartościowe treści, formularze czy wykorzystanie call to action).

SXO, czyli sposób na klientów i… roboty

SXO jest stosunkowo nowym konceptem, który ma jednak solidne marketingowe podstawy. Jednym z czynników, które przyczyniły się do jego popularności, są zmiany w algorytmie Google wpływające na pozycje stron w wynikach wyszukiwania. Przez ostatnich kilkanaście aktualizacji kładł on coraz większy nacisk na użyteczność strony i osiągane przez nią wyniki w interakcjach z użytkownikami, np. współczynnik odrzuceń czy czas spędzony na stronie. Te z kolei były efektem nie samego pozycjonowania, ale przede wszystkim UX strony, czyli wrażeń, jakie pozostawiała ona u klientów. SXO łączy w sobie zarówno zorientowanie na użytkowników ze spełnianiem wymagań robotów, dzięki czemu może ono efektywnie wpływać na pozycję strony i jej konwersje.

SEO A UX – CZY TO POŁĄCZENIE JEST MOŻLIWE?

Aby rozpocząć omawianie koncepcji SXO, nie sposób ominąć definicji jego dwóch głównych składowych: SEO i UX.

SEO, czyli pozycjonowanie stron internetowych, to proces mający za zadanie przyciągnięcie klientów za pomocą umieszczenia danego produktu czy witryny na możliwie jak najlepszych miejscach w wynikach podawanych przez wyszukiwarki. Usługa ta opiera się w dużej mierze na selekcji słów kluczowych, edycji treści i modyfikacjach strony, które na późniejszym etapie są lepiej oceniane przez roboty indeksujące. To właśnie od ich wrażeń zależy ostateczna pozycja strony.

Z drugiej strony osi jest natomiast UX, czyli User Experience. Ten proces obejmuje wszystkie działania mające na celu ulepszenie doświadczeń klientów. Mogą się wśród nich znaleźć: tworzenie intuicyjnego interfejsu, projektowanie ścieżki klienta czy wizualne uporządkowanie zawartości witryny. Wszystkie te działania są skierowane do konsumentów – opinia robotów Google nie ma tutaj znaczenia.

Już na pierwszy rzut oka przy porównaniu tych koncepcji możemy stwierdzić, że są one zupełnie odmienne, a ich celem jest dotarcie do dwóch różnych odbiorców. Nietrudno także zauważyć, że oba te procesy miejscami się zazębiają – co zatem stałoby się, gdyby połączyć ich założenia?

SXO, CZYLI DOŚWIADCZENIE MA ZNACZENIE… W WYSZUKIWANIU

SXO, czyli Search Experience Optimization, to strategia, która łączy w sobie zarówno pozycjonowanie stron, jak i doświadczenie klientów. Dzięki zastosowaniu mechanik SEO pozwala ona na przyciągnięcie klientów, a przy pomocy UX może ona ich utrzymać znacznie dłużej, niż miałoby to miejsce w przypadku wykorzystania wyłącznie standardowych praktyk pozycjonerskich.

W przypadku SXO nie tylko pozycje fraz mają kluczową rolę dla satysfakcjonujących wyników procesu. Podstawowym wyznacznikiem sukcesu strategii Search Experience Optimization jest przede wszystkim liczba konwersji, czyli liczba klientów, którzy wykonali pożądaną przez nas akcję (np. dokonali zakupu, pobrali aplikację, zapisali się do newslettera, skorzystali z formularza kontaktowego). Cele te ustalane są indywidualnie dla każdej strony.

OPTYMALIZACJE SXO W PRAKTYCE

Już sama definicja SXO jest dość rozbudowana, gdyż zawiera w sobie działania z dwóch różnych dziedzin. Mimo powtarzalnych elementów, które łączą ten proces z SEO czy UX, optymalizacje Search Experience mają także kilka typowych kroków, po których można rozpoznać prawidłowo prowadzone działania. Należą do nich między innymi:

  1. Optymalizacja strony na urządzenia stacjonarne i mobilne, zarówno w kwestii treści i responsywności, jak i czytelności danych rozwiązań.
  2. Poprawienie czytelności tekstu. Złe praktyki SEO polegające na wykorzystywaniu nadmiernej ilości słów kluczowych w zdecydowanej większości przypadków są odbierane negatywnie i mają odbicie w wysokim współczynniku odrzuceń. SXO stara się eliminować takie nadużycia.
  3. Skrócenie czasu ładowania strony i jej poszczególnych elementów. Klienci nie są cierpliwi – optymalizacja witryny pod kątem technicznym w znaczącym stopniu przekłada się na ich dłuższy pobyt na stronie zakończony wykonaniem pożądanych akcji.
  4. Dopasowanie strony zarówno do słów kluczowych, jak i do preferencji internautów. Ten element procesu różni się w zależności od tematyki witryny i jej grupy docelowej. Może on obejmować m.in. dopasowanie stylu języka do odbiorców, dobór słów kluczowych z uwzględnieniem regionalnego słownictwa czy zastosowanie branżowego żargonu.
  5. Eliminowanie błędów. Strona, która nie istnieje, nie przyciągnie klientów, podobnie jak przekierowanie zapętlające się w nieskończoność. SXO ma za zadanie wyeliminować te elementy.
  6. Podniesienie jakości ścieżki klienta. Każdy etap jego podróży powinien być intuicyjny, łatwy i przejrzysty, a przy tym łatwy do wyszukania. To jeden z głównych celów Search Experience Optimization.

Warto zaznaczyć, że proces SXO może się różnić w zależności od branży, celów czy preferencji danego klienta. Za każdym razem jest on jednak poprzedzony drobiazgową analizą, która pozwala na ustalenie priorytetów w działaniach na danej stronie.

Jakie elementy składają się na usługi SXO?

SXO to fuzja wielu elementów, które już wcześniej znalazły swoje zastosowanie na polu marketingu. Dziedzina ta łączy w sobie:

  • Pozycjonowanie stron internetowych (SEO) – zwiększanie widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google poprzez wprowadzanie optymalizacji treściowych i technicznych, a także budowanie linków zewnętrznych.
  • UX (User Experience) oraz UI (User Interface) – budowanie strony w sposób odpowiadającym rzeczywistym potrzebom użytkowników. Serwis oparty na zasadach UX powinien zapewniać łatwy i intuicyjny dostęp do kluczowych obszarów strony.
  • CRO – optymalizowanie ścieżki klienta pod kątem możliwie dużego stosunku wejść na stronę do konwersji.

W zależności od potrzeb danego przedsiębiorstwa, SXO może zawierać także elementy content marketingu (np. dodawanie wartościowych treści czy tworzenie bloga), a także analityki i budowy stron internetowych. Wszystko zależy jednak od wyjściowej sytuacji w danej witrynie.

Dlaczego warto zainwestować w SXO?

SXO to propozycja dla firm, które chcą zawsze być o krok przed konkurencją – nawet w wynikach wyszukiwania. Połączenie reguł pozycjonowania stron internetowych z nastawionym na klienta podejściem UX sprawia, że SXO przynosi znacznie lepsze rezultaty nie tylko w walce o miejsca w TOP10, ale przede wszystkim w rywalizacji o uwagę i zainteresowanie konsumentów. To z kolei oznacza wzrosty sprzedaży, ale także kluczowych wskaźników, takich jak czas przebywania na stronie czy współczynnik odrzuceń, a co za tym idzie, dalsze wzrosty.

Jednocześnie SXO to jedyne rozwiązanie, które gwarantuje marketingową spójność na wielu polach – od treści, przez budowę strony, aż po projektowanie ścieżek klienta. Ta metoda pozwala skutecznie niwelować rozbieżności, spełniać oczekiwania klientów i sprawiać, że to właśnie Twoje przedsiębiorstwo stanie się tym, do którego wrócą.

Poznaj nasze usługi SXO i ulepsz swoją stronę

Szukasz firmy, która wie dokładnie, co kryje się pod skrótem SXO i wie, jak tą wiedzę wykorzystać? Twoje poszukiwania kończą się tutaj. Oferujemy kompleksowe usługi SXO, które sprawią, że Twoja strona przyciągnie nowych klientów i stanie się bardziej atrakcyjna dla tych, którzy już z niej korzystają.

Posiadamy wieloletnie doświadczenie w marketingu internetowym, zarówno w tworzeniu atrakcyjnych treści, jak i w pozycjonowaniu czy przeprowadzaniu analiz UX. SXO nie ma dla nas zatem żadnych tajemnic. Chętnie przeanalizujemy aktualną sytuację strony internetowej Twojej firmy, wskażemy niedociągnięcia i wykorzystamy każdy kawałek wiedzy na temat elementów SXO, by wypracować jednolitą i spójną strategię działań. Następnie przy wykorzystaniu wiedzy, jak i dedykowanych narzędzi, rozpoczniemy niezbędne działania – a Ty będziesz mógł podziwiać ich wyniki.

DLACZEGO WARTO WYBRAĆ SEARCH EXPERIENCE OPTIMIZATION?

Zarówno SEO, jak i UX mają wiele zalet, które przeniesiono także do procesów SXO. Ta strategia ma jednak znacznie więcej do zaoferowania niż jej oddzieleni poprzednicy. Do jej głównych zalet należą:

  1. Budowanie zaufania klientów. Dzięki SXO każda strona może nie tylko do nich dotrzeć, ale także pokazać się z jak najlepszej strony, budując swój profesjonalny i ekspercki wizerunek.
  2. Zwiększenie konwersji i zadowolenia klientów. Nacisk na sprzedaż czy wykonanie konkretnej czynności to główny cel SXO, który realizowany jest przez ciągłe ulepszenia. To prosta recepta na satysfakcję i zwiększone zyski.
  3. Tworzenie bazy stałych klientów. Klient, który czerpał przyjemność z wizyty na stronie, ma znacznie większą szansę na powrót do niej na kolejne zakupy.
  4. Kompleksowe spojrzenie. SXO wypełnia braki, które procesy SEO i UX miałyby osobno. Już na etapie analizy strony z całą pewnością nic nie zostanie pominięte!
  5. Zwiększenie wskaźników strony. Dłuższy czas przebywania w witrynie i zmniejszenie procenta odrzuceń to tylko niektóre ze skutków zastosowania Search Experience Optimization. To nie tylko pozytywny rezultat, ale także informacja dla wyszukiwarek, które dzięki temu częściej będą prezentować daną stronę nowym użytkownikom.

Zainteresowała Cię nasza oferta? Skontaktuj się z nami i poznaj indywidualną ofertę dla Twojej firmy.