WEBWRITING – CO TO JEST?
POZNAJ NAJWAŻNIEJSZE ZASADY WEBWRITINGUWEBWRITING – CO TO JEST?
Nie od dzisiaj wiadomo, że w internecie króluje treść. W przypadku tekstów skierowanych do internetu jej jakość nie opiera się jednak wyłącznie na interpunkcji i ortografii, która jest zaledwie podstawą wysokiej jakości contentu. Dobry tekst „do internetu” wymaga jednak czegoś więcej niż tylko warsztatu i przywiązania do szczegółów, którymi naszpikowana jest polska pisownia. Odpowiedzią na potrzeby sieci i użytkowników stał się właśnie webwriting – nowy sposób tworzenia treści przeznaczonych wyłącznie do cyfrowych kanałów.
CO SKŁADA SIĘ NA TEKSTY INTERNETOWE?DEFINICJA WEBWRITINGU.
Definicja webwritingu może pozornie wydawać się prosta. Webwriting to bowiem tworzenie wszelkich artykułów i dłuższych treści przeznaczonych do umieszczenia w internecie, zarówno na blogach, jak i na stronach sklepów czy portali informacyjnych. Tym samym jest on jednym z elementów content marketingu. Mogłoby się zatem wydawać, że technika ta nie będzie się wiele różnić od pisania znanego nam z gazet czy książek – nic bardziej mylnego.
Koncepcja webwritingu jest silnie zakorzeniona w specyfice internetu, a przede wszystkim jego użytkowników. Odbiorcy online są bowiem znacznie bardziej nastawieni na szybkie przeskanowanie tekstu i znalezienie konkretnej informacji niż na czytanie całego artykułu od początku do końca. Przyjmuje się, że mniej niż 20% użytkowników zapoznaje się z każdym słowem danego tekstu, co oznacza że większość z nich nigdy nie dociera do ostatnich akapitów – a nawet do połowy zamieszczonej treści. Webwriting jest zatem nastawiony na dostarczenie czytelnikom konkretnych informacji umieszczonych jak najbliżej początku tekstu. Nie jest to podejście spotykane w żadnej innej dziedzinie pisana, lecz jest ono jedynym, które do tej pory sprawdzało się w cyfrowych realiach.
WEBWRITING NA SCHEMACIE: ODPOWIEDŹ NA POTRZEBY UŻYTKOWNIKÓW
Schemat webwritingu został w całości oparty na… podstawach naukowych. Badania typu eye-tracking (śledzące ruch oczu) wykazały bowiem, że podczas zapoznawania się z treścią stron internetowych wzrok użytkownika przemieszcza się na planie litery F. Uwaga odbiorców skupia się zatem na początkach pierwszych akapitów, by stopniowo rozpraszać się w dalszych częściach tekstów. Na podstawie tych odkryć powstał swego rodzaju szablon webwritingu, który do dzisiaj uznaje się za podstawę tej dyscypliny.

W webwritingu obowiązuje szablon odwróconej piramidy. Na samym jej szczycie, czyli na początku tekstów, znajdują się najważniejsze informacje – te, których użytkownik najprawdopodobniej będzie szukał w pierwszej kolejności. Dalej znajdują się informacje dodatkowe i uzupełniające, które mogą się przydać, ale nie są konieczne dla zrozumienia danego zagadnienia. Na samym dole i piramidy, i tekstu, znajdują się natomiast treści mało istotne, dla osób chcących mocno zgłębić dany temat.
ZASADY WEBWRITINGUJAK PISAĆ, BY UŻYTKOWNICY CHCIELI DALEJ CZYTAĆ?
Webwriting to bardzo specyficzny dział copywritingu, który łączy w sobie nowe media ze sprawdzonymi praktykami. Ten typ tworzenia treści opiera się na stałych zasadach, które pozostają niezmienne niezależnie od rodzaju czy branży artykułu, jaki aktualnie chcemy stworzyć. Zasady webwritingu, z którymi najczęściej spotkamy się w marketingu, obejmują:
- Selekcję najważniejszych treści i umieszczenie ich w początkowych akapitach tekstów. Użytkownicy zapoznają się z artykułem w poszukiwaniu konkretnych informacji. Zawarcie odpowiedzi na ich pytania w pierwszej części tekstu zwiększa szanse strony na spełnienie ich oczekiwań. Wykorzystaj w tym celu także tytuł i meta description – dzięki temu zyska nie tylko czytelnik, ale także Twoje SEO.
- Wykorzystanie ozdobników i wyróżnień, które sprawiają, że tekst jest bardziej przystępny. Wypunktowania, cytaty, wyróżnienia, pogrubienia najważniejszych zdań, infografiki – to wszystko narzędzia, które możesz wykorzystać w celu sprawienia, że czytelnik dokładniej zapozna się z artykułem.
- Konkretne podejście. Marketingowe ozdobniki w webwritingu nie mają przyszłości. Użytkownik decyduje czy chce dalej czytać tekst na przestrzeni pierwszego akapitu. Jest on więc pierwszym i najważniejszym argumentem, jaki musisz mu przedstawić, by zdobyć jego uwagę.
- Żadnych złożonych zdań, skomplikowanych słów czy branżowego slangu. Webwriting to przede wszystkim prosty przekaz, który ma trafić do odbiorcy nieobeznanego z danym tematem.
- Intertekstualność. Dany artykuł powinien przystępnie podawać podstawowe informacje o zagadnieniu, ale na tym nie powinna kończyć się jego rola. Warto wykorzystać potencjał webwritingu jako elementu pozycjonowania stron internetowych i dodać do tekstu linki do innych, powiązanych źródeł – najlepiej w obrębie tej samej strony. To plus zarówno dla czytelników, jak i robotów Google!
- Zachęcanie do konwersacji. Internet daje nam ogromne możliwości wymiany myśli – niech Twój artykuł stanie się jednym z miejsc, które do tego zachęcą. Zadawaj pytania, zachęcaj do przemyśleń i namawiaj do dzielenia się nimi choćby w komentarzach – dzięki temu webwriting będzie jeszcze bardziej angażujący.
- Dopasowanie tekstu do odbiorcy. Nie sil się na język, którego nie zrozumie Twoja grupa docelowa; trzymaj się branżowego stylu i słownictwa, by dotrzeć do umysłów odbiorców i kształtować swój wizerunek jako eksperta w branży.
CZYLI ZALETY WEBWRITINGU COŚ WIĘCEJ NIŻ TYLKO TEKST
Webwriting to jeden z najszybciej rozwijających się trendów w marketingu. Trudno się temu dziwić – ma on wszystko, czego potrzebujesz, by osiągnąć internetowy sukces i przekuć go na realne zyski.
Teksty oparte na webwritingu są przede wszystkim doskonałym sposobem na pokazanie siebie i swojej firmy z jak najlepszej strony. Pozwalają one na efektywne przekazywanie wiedzy i świetnie sprawdzają się w roli poradników czy instrukcji. Dzięki temu stanowią one przekonujący argument dla kupujących poszukujących sprzedawcy, który rzeczywiście zna się na rzeczy – i co najważniejsze, potrafi się dzielić swoją wiedzą.
Co więcej, webwriting idzie w parze także z innymi marketingowymi trendami, takimi jak tworzenie treści czy pozycjonowanie całej witryny. Pozwala on bowiem na zwiększenie jej wartości zarówno w oczach wyszukiwarek, jak i użytkowników, co przekłada się na rosnące ilości wejść i kliknięć, a także na kolejne polecenia. Webwriting może także pomóc w zmniejszeniu współczynnika odrzuceń i sprawić, że klienci częściej będą wracali na stronę w poszukiwaniu nowych treści.
Proces SEO
Ważne jest to aby działania w Państwa organizacji były prowadzone planowo. Poniżej przedstawiam przykładowy scenariusz procesów SEO.
Proces Pozycjonowania Stron Internetowych:
- Zbierz dane. Rozpocznij proces analityczny.
- Przeprowadź brief z zarządem. Zaktualizuj cele.
- Działania powinieneś rozpocząć od Audytu SEO.
- Pozyskiwanie linków powinieneś oprzeć o inbound marketing.
- Optymalizację strony powinieneś oprzeć o:
- Content Marketing.
- SEO techniczne.
- Optymalizację CRO, UX.
- Wszystkie monitoruj i analizuj.
- Kończąc etap raportowaniem. (Wróć do punktu 1)