WEBWRITING – CO TO JEST?

POZNAJ NAJWAŻNIEJSZE ZASADY WEBWRITINGUWEBWRITING – CO TO JEST?

Nie od dzisiaj wiadomo, że w internecie króluje treść. W przypadku tekstów skierowanych do internetu jej jakość nie opiera się jednak wyłącznie na interpunkcji i ortografii, która jest zaledwie podstawą wysokiej jakości contentu. Dobry tekst „do internetu” wymaga jednak czegoś więcej niż tylko warsztatu i przywiązania do szczegółów, którymi naszpikowana jest polska pisownia. Odpowiedzią na potrzeby sieci i użytkowników stał się właśnie webwriting – nowy sposób tworzenia treści przeznaczonych wyłącznie do cyfrowych kanałów.

CO SKŁADA SIĘ NA TEKSTY INTERNETOWE?DEFINICJA WEBWRITINGU.

Definicja webwritingu może pozornie wydawać się prosta. Webwriting to bowiem tworzenie wszelkich artykułów i dłuższych treści przeznaczonych do umieszczenia w internecie, zarówno na blogach, jak i na stronach sklepów czy portali informacyjnych. Tym samym jest on jednym z elementów content marketingu. Mogłoby się zatem wydawać, że technika ta nie będzie się wiele różnić od pisania znanego nam z gazet czy książek – nic bardziej mylnego.

Koncepcja webwritingu jest silnie zakorzeniona w specyfice internetu, a przede wszystkim jego użytkowników. Odbiorcy online są bowiem znacznie bardziej nastawieni na szybkie przeskanowanie tekstu i znalezienie konkretnej informacji niż na czytanie całego artykułu od początku do końca. Przyjmuje się, że mniej niż 20% użytkowników zapoznaje się z każdym słowem danego tekstu, co oznacza że większość z nich nigdy nie dociera do ostatnich akapitów – a nawet do połowy zamieszczonej treści. Webwriting jest zatem nastawiony na dostarczenie czytelnikom konkretnych informacji umieszczonych jak najbliżej początku tekstu. Nie jest to podejście spotykane w żadnej innej dziedzinie pisana, lecz jest ono jedynym, które do tej pory sprawdzało się w cyfrowych realiach.

WEBWRITING NA SCHEMACIE: ODPOWIEDŹ NA POTRZEBY UŻYTKOWNIKÓW

Schemat webwritingu został w całości oparty na… podstawach naukowych. Badania typu eye-tracking (śledzące ruch oczu) wykazały bowiem, że podczas zapoznawania się z treścią stron internetowych wzrok użytkownika przemieszcza się na planie litery F. Uwaga odbiorców skupia się zatem na początkach pierwszych akapitów, by stopniowo rozpraszać się w dalszych częściach tekstów. Na podstawie tych odkryć powstał swego rodzaju szablon webwritingu, który do dzisiaj uznaje się za podstawę tej dyscypliny.

piramida

webwritingu obowiązuje szablon odwróconej piramidy. Na samym jej szczycie, czyli na początku tekstów, znajdują się najważniejsze informacje – te, których użytkownik najprawdopodobniej będzie szukał w pierwszej kolejności. Dalej znajdują się informacje dodatkowe i uzupełniające, które mogą się przydać, ale nie są konieczne dla zrozumienia danego zagadnienia. Na samym dole i piramidy, i tekstu, znajdują się natomiast treści mało istotne, dla osób chcących mocno zgłębić dany temat.

ZASADY WEBWRITINGUJAK PISAĆ, BY UŻYTKOWNICY CHCIELI DALEJ CZYTAĆ?

Webwriting to bardzo specyficzny dział copywritingu, który łączy w sobie nowe media ze sprawdzonymi praktykami. Ten typ tworzenia treści opiera się na stałych zasadach, które pozostają niezmienne niezależnie od rodzaju czy branży artykułu, jaki aktualnie chcemy stworzyć. Zasady webwritingu, z którymi najczęściej spotkamy się w marketingu, obejmują:

  1. Selekcję najważniejszych treści i umieszczenie ich w początkowych akapitach tekstów. Użytkownicy zapoznają się z artykułem w poszukiwaniu konkretnych informacji. Zawarcie odpowiedzi na ich pytania w pierwszej części tekstu zwiększa szanse strony na spełnienie ich oczekiwań. Wykorzystaj w tym celu także tytuł i meta description – dzięki temu zyska nie tylko czytelnik, ale także Twoje SEO.
  2. Wykorzystanie ozdobników i wyróżnień, które sprawiają, że tekst jest bardziej przystępny. Wypunktowania, cytaty, wyróżnienia, pogrubienia najważniejszych zdań, infografiki – to wszystko narzędzia, które możesz wykorzystać w celu sprawienia, że czytelnik dokładniej zapozna się z artykułem.
  3. Konkretne podejście. Marketingowe ozdobniki w webwritingu nie mają przyszłości. Użytkownik decyduje czy chce dalej czytać tekst na przestrzeni pierwszego akapitu. Jest on więc pierwszym i najważniejszym argumentem, jaki musisz mu przedstawić, by zdobyć jego uwagę.
  4. Żadnych złożonych zdań, skomplikowanych słów czy branżowego slangu. Webwriting to przede wszystkim prosty przekaz, który ma trafić do odbiorcy nieobeznanego z danym tematem.
  5. Intertekstualność. Dany artykuł powinien przystępnie podawać podstawowe informacje o zagadnieniu, ale na tym nie powinna kończyć się jego rola. Warto wykorzystać potencjał webwritingu jako elementu pozycjonowania stron internetowych i dodać do tekstu linki do innych, powiązanych źródeł – najlepiej w obrębie tej samej strony. To plus zarówno dla czytelników, jak i robotów Google!
  6. Zachęcanie do konwersacji. Internet daje nam ogromne możliwości wymiany myśli – niech Twój artykuł stanie się jednym z miejsc, które do tego zachęcą. Zadawaj pytania, zachęcaj do przemyśleń i namawiaj do dzielenia się nimi choćby w komentarzach – dzięki temu webwriting będzie jeszcze bardziej angażujący.
  7. Dopasowanie tekstu do odbiorcy. Nie sil się na język, którego nie zrozumie Twoja grupa docelowa; trzymaj się branżowego stylu i słownictwa, by dotrzeć do umysłów odbiorców i kształtować swój wizerunek jako eksperta w branży.

CZYLI ZALETY WEBWRITINGU COŚ WIĘCEJ NIŻ TYLKO TEKST

Webwriting to jeden z najszybciej rozwijających się trendów w marketingu. Trudno się temu dziwić – ma on wszystko, czego potrzebujesz, by osiągnąć internetowy sukces i przekuć go na realne zyski.

Teksty oparte na webwritingu są przede wszystkim doskonałym sposobem na pokazanie siebie i swojej firmy z jak najlepszej strony. Pozwalają one na efektywne przekazywanie wiedzy i świetnie sprawdzają się w roli poradników czy instrukcji. Dzięki temu stanowią one przekonujący argument dla kupujących poszukujących sprzedawcy, który rzeczywiście zna się na rzeczy – i co najważniejsze, potrafi się dzielić swoją wiedzą.

Co więcej, webwriting idzie w parze także z innymi marketingowymi trendami, takimi jak tworzenie treści czy pozycjonowanie całej witryny. Pozwala on bowiem na zwiększenie jej wartości zarówno w oczach wyszukiwarek, jak i użytkowników, co przekłada się na rosnące ilości wejść i kliknięć, a także na kolejne polecenia. Webwriting może także pomóc w zmniejszeniu współczynnika odrzuceń i sprawić, że klienci częściej będą wracali na stronę w poszukiwaniu nowych treści.