Skip to main content

STRONA W PRZEBUDOWIE

Jaki silnik e-commerce jest najlepszy?

Oczywiście nie istnieje idealne rozwiązanie, które można zarekomendować każdemu przedsiębiorcy. Każda z dostępnych technologii ma swoje słabe i mocne strony. Jedne możemy dowolnie rozwijać, inne są dziurawe i narażone na ataki a w przypadku rozwiązań SAAS musimy pójść na kompromis pomiędzy designem a użytecznością.

Zachęcony dyskusją na grupie FB SEO/SEM e-commerce nt. zastosowania WooCommerce w prowadzeniu sprzedaży internetowej wybrałem się na poszukiwanie WordPressa w e-commerce. Chciałem znaleźć duży e-commerce będący liderem swojej branży. Zaczynając swoje poszukiwania od najbardziej konkurencyjnych branż w wynikach wyszukiwania przeszukałem 19 fraz analizując każdy sklep wtyczką Wappalyzer. W efekcie powstała lista 233 sklepów z informacją o zastosowanej technologii w pewien sposób obrazująca polski e-commerce. Dodatkowo sprawdziłem wyniki dla top stron raportu interaktywnie.com przeprowadzonego wraz z opineo ale w 2019 roku, Ta analiza ostatecznie przerodziła się w ten artykuł. Zachęcam do lektury i dyskusji.

Który CMS e-commerce najlepszy pod SEO?

Wynik analizy może posłużyć do wyciągnięcia wniosków nt. tego z jakich technologii korzystają firmy posiadające najwyższe pozycje w wynikach organicznych. Raport nie udziela jednak odpowiedzi na pytanie, która z technologii jest bardziej SEO-friendly. W tym przypadku największą rolę odgrywają deweloperzy. Oczywiście większe pole do popisu mamy w przypadku własnych rozwiązań oraz otwartych CMS’ów. Mogą to być jednak rozwiązania najdroższe oraz zabierające więcej czasu i innych zasobów. Rozwiązania SAAS co widać w analizie radzą sobie równie dobrze.

WordPress do sklepu internetowego?

WordPress jest najpopularniejszym CMS na świecie. Jest powszechnie wykorzystywany w prowadzeniu blogów, stron informacyjnych czy stron korporacyjnych. Po zainstalowaniu odpowiednich wtyczek i modułów w tym najpopularniejszej czyli WooCommerce można na nim postawić sklep internetowy. Jest to o tyle proste, że na pewno poradzi sobie z tym zadaniem każda osoba z podstawowymi umiejętnościami technicznymi. Poważnie, aby postawić prostego WP nie potrzebujesz specjalisty. Wystarczy pierwszy lepszy tutorial, których w sieci jest bardzo wiele oraz czas potrzebny na naukę i wdrożenie. To niewątpliwie wpływa na tak dużą popularność WP wśród osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę ze sprzedażą wysyłkową. Nie chcę tu też podważać kompetencji firm zajmujących się tworzeniem stron czy sklepów na WP. Oczywiście w większości przypadków najlepiej jest zlecić przygotowanie sklepu wykwalifikowanemu specjaliście z odpowiednią wiedzą programistyczną. Wracając do statystyk poniżej znajdują się dane z trends.builtwith.com/shop. Z badań przeprowadzonych na próbie 1 miliona stron wynika, że z WooCommerce korzysta 30% badanych serwisów na świecie:

 

trends.builtwith.com

Dla danych z Polski popularniejsza okazuje się jednak PrestaShop a na trzecim miejscu zaraz po WP mamy Shopera (na podstawie blisko 90tys stron):

trends.builtwith.com

*Należy tu również zwrócić uwagę na błędy w agregowaniu stron WP jako platform e-commerce na WooCommerce. Część danych z tego raportu uwzględniłem w arkuszu Top WP sites oraz Top WP ww (dane światowe). Oznacza to, że w rzeczywistości sklepów na WooCommerce jest znacznie mniej.

Jak wyglądają trendy dla tych trzech platform w Polsce?

Wśród najpopularniejszych systemów do zarządzania sprzedażą widzimy największą popularność PrestaShop, która zmniejsza się w ostatnich latach. Wśród wyszukiwanych fraz różnica między poszczególnymi rozwiązaniami jest minimalna.

trendstrends

Wyniki analizy e-commerce

Pierwsza analiza na podstawie SERP

Spośród wszystkich wyników (organiczne oraz płatnych) oraz z wykluczeniem stron na dedykowanych bądź nierozpoznanych platformach największą popularnością cieszą się:

  1. PrestaShop 29
  2. idosell 22
  3. Magento 20
  4. shoper 14
  5. WordPress 7
  6. shopify 5
  7. Salesforce 3
  8. CS Cart 2
  9. ShopGold 2
  10. Redcart 1

W przypadku wykluczenia wyników płatnych (Google Ads)

  1. PrestaShop 25
  2. idosell 19
  3. Magento 19
  4. shoper 12
  5. WordPress 3
  6. shopify 2
  7. CS Cart 2
  8. Salesforce 1
  9. ShopGold 1
  10. Redcart 1

Sklepy na PrestaShop mocno rywalizują o czołowe pozycje z największymi graczami na rynku na dedykowanych platformach. Sklepy zajmują czołowe pozycje dla fraz sklep odzieżowy, sklep rowerowy, sklep z zabawkami czy materace sklep. Łącznie 7 pozycji w top3. 

Podobnie sytuacja wygląda z Magento, które utrzymuje świetne wyniki na konkurencyjne frazy. Magento ma 1 pozycję dla księgarnia internetowa czy sklep turystyczny. Posiada największą ilość 1 pozycji w tym raporcie. Łącznie 7 pozycji w top3. 

IdoSell nie posiada żadnej pierwszej pozycji ale posiada łącznie 4 pozycje w top3. 

W przypadku shopera na najwyższych pozycjach znalazły się sklepy dla fraz obrazy sklep oraz żywność ekologiczna sklep zajmując pierwsze pozycje. Łącznie 4 pozycje w top3. 

Silnik WP znalazł się na najwyższej 4 pozycji dla frazy obraz sklep oraz 7 dla kwiaciarnia online. Sklep euforma.pl to sklep posiadający największą ilość zaindeksowanych stron (9460). Pozostałe serwisy posiadają co najwyżej 2500 lub poniżej 1000. Łącznie 0 pozycji w top3. 

Druga analiza na podstawie interaktywnie.com

Na podstawie raportu interaktywnie.com rankingu sklepów internetowych w 2019 zebrałem w listę wszystkie wymienione. Łącznie raport posiada 151 domeny z 14 kategorii. Zakwalifikowano sklepy posiadające minimum 100 opinii. Ranking uwzględniał czas realizacji zamówienia, poziom obsługi, jakość pakowania oraz deklarację czy klient poleciłbym sklep znajomym. Ranking platform wygląda następująco:

  Nazwa =sum() 74
1 idosell 31
2 Magento 12
3 PrestaShop 10
4 shoper 8
5 osCommerce 3
6 WordPress 1
7 CS Cart 1
8 ShopGold 1
9 Redcart 1
10 soteshop 1
11 Shopware 1
12 ShopGold 1
13 Scala 1
14 RedCart 1
15 ZenCart 1
16 frameworks 0
17 shopify 0
18 Salesforce 0
19 SAP Commerce Cloud 0
20 Joomla 0
21 Intershop 0

Bardzo duży udział w zestawieniu przypada idesell 41% następnie Magento z 16% oraz Prestą z 13,5% oraz Shoperem posiadającym 10,8%. WP uzyskał 1,35% z 1 serwisem Zdrovi.pl posiadającym w indeksie 651 zaindeksowanych podstron.

Dlaczego WP z WooCommerce wypada tak słabo?

Dlaczego WP z WooCommerce znajduje się tak nisko w tym rankingu w porównaniu z danymi trends.builtwith.com/shop? Moje wnioski to:

  1. posiadam mniejszą próbę. Ale to nie główny powód,
  2. większe firmy inwestują w dedykowane lub pewniejsze rozwiązania do e-commerce (nie bez powodu).
  3. Większość sklepów na WP zajmuje niższe pozycje na konkurencyjne frazy nie z powodu niskiej jakości SEO (chodzi o samą technologię) ale najczęściej z uwagi na małe budżety lub posiadanie sklepu we wczesnej fazie rozwoju.

Jaki silnik sklepu internetowego wybrać?

Możesz posłużyć się poniższym poradnikiem.

  1. Biorąc pod uwagę różne dane, jeśli posiadasz odpowiednio duży budżet, działasz w konkurencyjnej branży, chcesz stale rozwijać projekt i walczyć na poziomie innowacji, testować UX itp. wybierz PrestaShop lub Magento.
  2. Jeśli budżet nie gra roli pomyśl o dedykowanym rozwiązaniu.
  3. Jeśli jednak chcesz mieć mniej prac deweloperskich oraz tych związanych z administracją serwerami to pomyśl o SAAS. Dobrym rozwiązaniem będzie idosell.
  4. Jeśli te rozwiązanie jest dla Ciebie zbyt drogie to wybierz Shoper.
  5. Jeśli nie masz kasy, szukasz darmowego rozwiązania i nie planujesz prowadzenia sprzedaży dużej ilości produktów na dużą skalę to skorzystaj z WP. Jeśli nie stać Cię na rozwiązanie 1 oraz 2 ale chcesz mieć większą kontrolę nad projektem to również wybierz WP. Rozwiązania SAAS posiadają spore ograniczenia w designie. Pod WP jest wiele profesjonalnych szablonów w rozsądnych cenach. Platforma WP może stwarzać wiele problemów w przypadku dużej ilości produktów w bazie danych. Wówczas projekt może okazać się bardzo kosztowny i lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie jednej z technologii z pkt 1-2.

Jaką opinię na temat tych rozwiązań posiadają sami deweloperzy?

W opinie backed dewelopera – na WP można zrobić sklep internetowy jak i stronę banku. Ale trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie czy jest to optymalne rozwiązanie? Silnik WP jest niewydajny. Ludzie mają mnóstwo problemów przy WooCommerce przy dużej ilości produktów co można przeczytać na różnych forach. Dodatkowo ilość wirusów i ataków na WP również skłania do myślenia. Z żadnym innym oprogramowaniem nie ma takich problemów. Abstrakcyjnie myśląc można powiedzieć, że na PrestaShop też można zrobić platformę blogową wyrzucając wszystkie elementy wspierające e-commerce. Można włożyć w to wiele wysiłku i uzyskać taki efekt tylko czy jest to najlepszy pomysł? To, że ludzie robią sklepy na WP to nie oznacza, że to optymalne. Oczywiście najlepiej jest robić sklepy od zera ale są to oczywiście najwyższe koszty. 

Daniel Częstki

Jeśli wciąż masz wątpliwości lub chcesz coś skonsultować to śmiało – skontaktuj się ze mną.

LINK DO RAPORTU

Tags:
Marketing
Post by Adrian Andrzejczyk
May 3, 2024 2:05:18 AM

Comments