Co nas czeka w 2025?
Przygotowałem dla Was zestawienie najciekawszych trendów wśród wybranych ekspertów branżowych a na końcu tego materiału przeczytacie o moich prognozach.
O trendach możesz również posłuchac w podcascie "I to się liczy" - zachęcam do subskrybowania.
Zacznijmy od Szymona Negacza.
Przegląd sprzedaży na B2B na 2025 - Szymon Negacz, prosto z Karaibów nagrywa podcast odsłaniając przed nami swoje trendy na rok 2025. Moją uwagę przykuło analityczne i procesowe podejście do zarządzania sprzedażą. Szymon podaje praktyczne porady, konkretne metryki, cele i metody ich weryfikacji. Jest dużo o wykorzystaniu danych. Odcinek powinien przesłuchać każdy dyrektor sprzedaż, manager i team leader. Postaw na dane, nie intuicję i podnieś w tym roku swoją efektywność - tak można to podsumować.
W Everyday AI Podcast usłyszymy o trendach i największych wpadkach ubiegłego roku. To pod czym się podpisuję, to wskazanie jako największego przegranego zeszłego roku Google z ich niedoskonałym Gemini. Konkurencja praktycznie przez cały zeszły rok odjeżdżała produktowi Google. Co ciekawe firma przebudziła się w grudniu, robiąc niewiarygodny skok technologiczny. Kosztowało to niewiarygodnie dużo a cały ten wyścig wygląda bardzo interesująco. Od siebie dodam, że Gemini i asystenci AI od Google są upychani we wszystkie usługi Google. Ich jakość mocno odstaje od konkurencji a mimo to firma z wiarą brnie do przodu wierząc, że to oni staną się liderem a ich usługi są najlepsze. Trzymam kciuki, mimo, że teraz nic na to nie wskazuje to przecież historycznie Google wychodził już z większych tarapatów W tym roku możecie spodziewać się wielu inicjatyw IA od Google takich jak szkolenia, certyfikaty, webinary i inne działania angażujące społeczność marketingowców do korzystania z usług Google.
Marketing Hero usłyszymy o trendzie w live commerce - trendzie, który kiedyś był domeną Chin, czyli np. sprzedaży w czasie streamów. Oczywiście jest mowa o AI, o którym mówią wszyscy, ale - to już przecież trenduje. Trend z AI tak, ale dający możliwość optymalizacji i automatyzacji procesu komunikacji z klientem. W takim scenariuszu AI uczy się Twojego stylu komunikacji i robi to za Ciebie. To również hiperpersonalizacja w niestandardowych formatach np. wideo. Filmy, które dynamicznie dodają treści do wideo. Kolejny trend warty zaznaczenia to - utra szybkie zakupy, na czym to polegają? Podam kilka przykładów: w offline to bilbord z kodem QR, który możesz zeskanować jadąc samochodem i otrzymać kolację dojeżdżając do domu, czy w online możliwość zrealizowania szybkiej transakcji bezpośrednio z poziomu newslettera. VR i AR stanie się bardziej dostępna. Warto rozpocząć tworzenie contentu dostosowanego do tych urządzeń. To, może być dobre rozwiązanie dla producentów mebli, projektantów, sprzedawców armatury itp.
Wyższy poziom marketingu to kolejny podcast, który warto przesłuchać. Autorzy wśród trendów również upatrują w AI, wskazując na realny problem z przełożeniem technologii na realizację celów biznesowych. Rynek wydaje się, że ochłoną po szale AI, niektóre rozwiązania asystentów są już powszechne, każdy z nas zna bolączki tej technologii i zakładamy, że agenci AI mają stać się z czasem dokładniejsi. Kolejnym trendem ma być digitalizacja, ale niech was nie zmyli to z pozoru oklepane stwierdzenie. W naszym świecie jest jeszcze wiele procesów, które możemy zdigitalizować i zautomatyzować. Idealnym przykładem może być digitalizacja w księgowości, handlu i biznesie. Trzecim trendem jest medializacja - firmy mają stać się bardziej dostępne, a to poprzez łatwość w produkcji contentu. Czwarty trend to model subskrypcyjny. Cały nasz świat podąża w tym kierunku zarówno w zakresie produktów cyfrowych (Spotify, YouTube, inne aplikacje) czy fizycznych (leasing, najem długoterminowy mieszkań czy pojazdów).
Conversion Date with Data czyli Mariusz MIchalczuk wskazuje na trendy w zakresie analityki internetowej. Pierwszym trendem jest powszechne budowanie hurtowni danych a co za tym idzie budowanie jednego źródła prawdy. Z takiego jednego źródła prawdy mogą korzystać wszystkie zespoły w organizacji jednocześnie posiadając wspólny punkt odniesienia. Przykładem może być agregacja w jedno miejsce danych Meta, Google Ads, GA4 i CRM i odnoszenie się do jednego, spójnego raportu czy tez bazy danych. Drugim trendem są dane w czasie rzeczywistym co łączy się z przejściem z systemu ETL na ELT, czyli w skrócie oznacza to, że przed transformacją danych już je załadowujemy. Z tym trendem łączą się inne trendy w zakresie automatyzacji procesów pracy na danych jak ich pozyskiwanie - popularyzacja wtyczek i connectorów. Mariusz jako kolejny trend wskazuje analitykę konwersacyjną z wykorzystaniem AI, którą możecie już spotkać, chociażby w Looker Studio Pro.
Łukasz Zarebski na swoim LinkedIn dzieli się przemyśleniami na temat raportu SAR dot. badania płac i stawek godzinowych w branży agencji reklamowych. Widać na nim presję, przed jaką stoją agencje marketingowe, które nie podnoszą stawek za usługi proporcjonalnie do wzrostu płac. Może to wskazywać na problemy z utrzymaniem pracowników i spadkiem cashflow.
Borys Marushchak na swoim LinkedIn przeanalizował trendy liderów w branży i streścił je do kilku punktów. Najważniejsze z nich to: autentyczność marki - firmy są gotowe zapłacić więcej za markę z wartościami; CMO muszą nauczyć się robić więcej, posiadając mniej zasobów; mają zacząć królować dane 1-st party; Aplikacje mobilne otrzymają boost od AI. Jaki płyną z tego wnioski? Zyskają małe marki, IT musi działać synergicznie z marketingiem i sprzedażą, krótkoterminowy performance marketing traci na znaczeniu na rzecz długoterminowych strategii.
AI. Zapytałem Claude, Chat o3 oraz Perplexity o trendy na 2025. Każdy z AI wskazuje jako numer 1 AI i hiperpersonalizację. Hiperpersonalizacja nie jest nowością, ale wraz z dostępnością (demokratyzacją) technologii ML/AI, a także i danych, to wszystko jest dziś na wyciągnięcie ręki. Kolejnym trendem jest upraszczanie procesów w e-commerce. Zakupy mają stać się prostsze, szybsze i przyjemniejsze. Wideo i podcasty jako format treści zyska na popularności. Gdzieś podświadomie wyczuwałem ten trend uruchamiając własny podcast "I to się liczy" do którego subskrypcji serdecznie Was zachęcam. Ostatnim trendem, o którym wspomina każdy z asystentów AI, jest wzrost znaczenia RODO i świadomości ochrony danych osobowych wśród użytkowników internetu.
Czas na podsumowanie.
Bazując na własnym doświadczeniu oraz informacjach pozyskanych z internetu (przytoczone wcześniej) trendy na 2025 widzę następująco:
- Dane stają się coraz ważniejsze. Mamy niespotykane dotąd możliwości gromadzenia, przechowywania i przetwarzania danych. To, co było wcześniej zarezerwowane dla największych graczy jest dzisiaj na wyciągnięcie ręki dla przeciętnego kowalskiego - czyli- przeciętnego e-commercu czy firmy usługowej. Wejście w usługi chmurowe, wykorzystanie ML i AI nie jest już drogie i tak trudne jak kilka lat temu. Dzisiaj każda firma może posiadać proste systemy hurtowni i podpięte pod to narzędzia AI. Możecie szybko dołączyć do firm korzystających z potencjału danych, wykorzystujących w swoich sklepach i aplikacjach personalizację, hiperpersonalizację, różne usprawnianie i automatyzację procesów. Od handlu, poprzez aplikacje mobilne na e-commerce kończąc. Dane są dziś dla każdego. Więcej na temat wykorzystania danych w marketingu napisałem w książce "Data Driven Marketing".
- Model subskrypcyjny. To trend, który będzie postępował w najbliższych latach. Zarówno w e-commerce jak i biznesie tradycyjnym, rynek wydaje się zmierzać w tym kierunku. Taki model biznesowy zapewnia lepsze cashflow i wyższy LTV. Model subskrypcji wykorzystuje już w zamawianiu moich usług consultingowych czy w sprzedaży kursów i szkoleń.
- Jakość danych na wejściu i znaczenie audytów. Każdy biznes potrzebuje danych, ale takich, którym może zaufać. Systemy reklamowe, ale także wiele procesów związanych z marketingiem, handlem i biznesem przechodzi zaawansowaną digitalizację i automatyzację. Każdy z tych systemów do swojej pracy potrzebuje danych - jakościowych i pewnych danych. Niestety na naszym podwórku wciąż jest z tym problem. Problemy dotyczą zasadniczo błędów w trackowaniu danych i mam tu na myśli niepoprawnie wdrożone pixele FB, błędne konwersje Google Ads, błędy w GA4 czy źle wdrożone CMP. Trendem na najbliższe lata będzie zapewnienie jakościowych danych na wejściu, wprowadzenie procesów jak np. regularne prowadzenie audytów i co najważniejsze przez podmioty 3-cie. Z tym trendem nierozerwalnie wiąże się wdrażanie technogii server side i metod pozwalających na odzyskanie ruchu utraconego przez AdBlocki. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat to odsyłam do podcastu z firmą Backona - link.
- Wykorzystanie danych w biznesie. Kiedyś rozpoczynaliśmy dzień od UA, jak to wygląda dzisiaj? Czy zaczynasz dzień od GA4? Cała technologia związana z danymi w marketingu odeszła od prostych i kompaktowych rozwiązań. Dzisiaj nie wystarczy już jeden prosty kod na stronie i jedno narzędzie analityczne. Dzisiaj potrzebujesz całego zestawu narzędzi. Taki stack technologiczny to narzędzia zbierające dane np. pixele i GA4, server side i techniki ominięcia adblocków, hurtownia danych np. BQ, raporty np. Looker Studio. Nawet posiadając to wszystko, może się okazać, że nikt z tego nie korzysta. Czym jest wykorzystanie danych w biznesie? Z jednej strony to zaszczepianie kultury data driven w organizacjach a z drugiej umiejętność wykorzystania danych w praktyce. To przełożenie insihtów na realne zyski. Zakładając, że organizacja ma cały rekomendowany stack technolgiczny, nasuwa się pytanie o to co dalej? W jaki sposób ma to się zwrócić? Na znaczeniu zyskają szkolenia i kursy w zakresie budowania raportów (wizualizacji danych) i analizy danych. Potrzeba jest także edukacja w zakresie wykorzystania narzędzi wspomagających automatyzację i optymalizację procesów. Posiadając już jakościowe dane zagregowane w jedno źródło prawdy - zespoły muszą umieć z nich korzystać. To tak jak z posiadaniem super samochodu, chcemy, aby był użytkowany, a nie tylko stał w garażu.
- Wzrost znaczenia i świadomości modelowania mixu marketingowego- MMM. Marketing trochę odejdzie od zero-jedynkowego patrzenia na przychody last-click a zacznie analizować wielokanałowe interakcje klientów z marką. Modele MMM budowane przez Google i Mete staną się popularniejsze.
Daj znać jak Ty widzisz trendy w nadchodzącym roku.
Dziękuję, że tutaj jesteś. Jeśli spodobał Ci się ten materiał to będę wdzięczny za reakcję i subskrypcję. Do usłyszenia w kolejnym odcinku.
Tags:
Feb 15, 2025 11:07:31 AM
Comments