Witaj ponownie!

W naszej branży wiele się dzieje, nie mogę narzekać na brak materiałów do przygotowania podsumowania miesiąca. W dzisiejszym artykule, spośród setek zmian, wydobywam to, co najważniejsze. Duży nacisk kładę na usługi Cloud i AI. Zapraszam do lektury …

Co słychać w branży?

Zacznijmy od analityki:

  • Google odgrzebuje stare funkcjonalności UA i wprowadza alternatywę dla segmentów o nazwie porównania. Przypominam, że w GA4 dane możecie segmentować na wiele różnych sposobów. Możecie utworzyć segment w eksploracji, porównywać grupy odbiorców czy tworzyć porównania. Niestety to wciąż niewiele, nawet w starym UA mieliśmy większe możliwości budowania i analizowania segmentów. Teraz otrzymujemy tego namiastkę i to ograniczoną różnymi limitami. 
  • To nie są jedyne zmiany w interfejsie GA4. Mogliście już zauważyć nowe funkcje jak eksport raportów do eksploracji, wybór interwałów w raportach (dzień/tydzień/miesiąc), eksport do Google sheets, funkcję podglądu użytkowników w raporcie na żywo za ostatnie 5 minut, kompletne wdrożenie kluczowych zdarzeń, możliwość udostępnienia kolekcji raportów w tym zaplanowanie ich wysyłki – więcej na ten temat. O majowych zmianach w UI GA4 przeczytacie w poście Macieja Lewińskiego. Znajdziecie tam mój komentarz (który w pełni oddaje to, co myślę o zmianach w GA4)

” W moim odczuciu to nie są jakieś przełomowe zmiany, tylko łatanie błędów i dodawanie podstawowych funkcjonalności. Google się raczej poprawia, uzupełnia, dostosowuje … Uważam, że to wciąż zbyt mało. Przed Google jest masa pracy. „

  • Z początkiem maja Google ogłosił aktualizację Google Analytics Data API. Zaktualizowano metryki i dodano nowe kluczowe zdarzenia. Listę zmienionych metryk możecie podejrzeć aktualizując swoje źródła danych GA4 w Looker Studio (co rekomenduję zrobić).

Przypominam, że 1 lipca stracicie możliwość zgrania danych historycznych z UA. W artykule na LinkedIn przedstawiam proste metody na samodzielne wykonanie takiego zrzutu. Jeśli potrzebujesz pomocy,  skontaktuj się


Zmiany w Looker Studio


Nowości w Google Cloud Platform:

  • W GCP znajdziecie nowe funkcje odzyskiwania danych BigQuery. Odzyskiwanie po awarii BigQuery opiera się na replikacji zbioru danych między regionami w celu zarządzania przełączaniem awaryjnym pamięci. To ciekawa funkcja poprawiająca bezpieczeństwo danych. Więcej informacji znajdziecie w dokumentacji
  • W BQ znajdziemy nowe możliwości nadawania uprawnień do tabeli – link do dokumentacji.
  • W BQ znajdziecie także nową funkcję _CHANGE_SEQUENCE_NUMBER, która pozwala na zarządzanie kolejnością operacji UPSERT (czyli połączeniem operacji INSERT i UPDATE) w strumieniowym przetwarzaniu danych. UPSERT to operacja, która dodaje nowy rekord, jeśli go jeszcze nie ma, lub aktualizuje istniejący, jeśli już istnieje. Ta funkcja jest szczególnie przydatne w analizie danych na bieżąco. Więcej w dokumentacji
  • Jakiś czas temu w GCP na stałe zagościło Gemini. Teraz w BQ mamy możliwość generowania tekstu używając funckji ML.GENERATE_TEXT. Więcej na ten temat przeczytasz w dokumentacji
  • W modelach ML – BQML możecie ustawić górną i dolną granicę wyników zwracanych przez model. Testuję te funkcje w analityce predykcyjnej. Więcej na ten temat napiszę na blogu. Teraz zapraszam do dokumentacji.

Pozostałe narzędzia:

  • Google Tag Manager zaktualizował dokumentację Server Side, dodając więcej informacji na temat np. parametrów wewnętrznych i bezpieczeństwa danych. Link do dokumentacji. Ten dokument pokazuje, jakie informacje są niezbędne do prawidłowego trackingu usług Google. 
  • Niedawno nastąpiła aktualizacja narzędzia PiwikPro do wersji 18.19.0 a wraz z nią aktualizacja dokumentacji czy naprawienie błędów związanymi z wyrażeniami regularnymi i problem z dzieleniem sesji w ramach tego samego zdarzenia. Więcej informacji znajdziecie pod linkiem
  • Google zapowiada kolejną aktualizację algorytmu mającą weryfikować nadużywanie linkowania z witryn cieszących się dobrą reputacją. Przykładem może być promowanie chwilówek czy kasyn na stronach edukacyjnych. Więcej informacji
  • Meta stara się szeroko wykorzystywać współczesne mechanizmy AI, które pomogą w przygotowaniu reklam i grafik. Mechanizmy AI pomogą w generowaniu tła czy tekstów reklamowych. 
  • O pomysłach na wykorzystanie AI w reklamie mogliśmy również usłyszeć od Google na konferencji Google Marketing Live 2024. WIęcej informacji – link.
  • Google Ads wprowadza – program partnerski?
Google Ads Referral Program

Coś więcej o AI w marketingu:

  • VertexAI mamy ogólnodostępny model Anthropic. Co to oznacza w praktyce? Możecie prowadzić jeszcze bardziej zaawansowane, złożone,  wielowątkowe badania, analizy i automatyzacje. Więcej informacji z przypadkami użycia znajdziecie pod tym linkiem
  • VertexAI wprowadza funkcję – uziemienia. Powoduje ona, że odpowiedzi modelu są oparte o bardziej szczegółowe fakty. 

Wydarzenia z poprzedniego miesiąca:

  •  W dniach 22-23 maja w Gdańsku odbyła się konferencja Infoshare – największa w tej części europy konferencja łącząca technologię i biznes. Na miejscu 150 prelegentów z całego świata, wszystko skupione wokół technologii, AI, biznesu i marketingu.
  • SEO bieg – w niedzielę 19 maja odbył się SEO bieg. Ciekawa inicjatywa, która miała szczytny cel. Pomogła mi na chwilę odłożyć komputer, przebiec 5km i przybić piątkę z osobami z branży. Więcej o tym wydarzeniu przeczytasz pod linkiem
  • Kongers ImpactCEE – to największa tego typu impreza w europie środkowo wschdniej. Na 8 scenach mogliśmy posłuchać 600 prelekcji. Wybrane prelekcje obejrzycie / przesłuchacie na YT – link
  • Google Marketing Live 2024 – na swojej konferencji Google zaprezentował najnowsze innowacje, które mają na celu transformację reklamy dzięki sztucznej inteligencji (AI) – link.
  • Koniec maja to semKRK – chyba największe wydarzenie tego typu w Polsce. Fajnie było się spotkać w gronie ekspertów, porozmawiać o innowacjach i przyszłości branży. Więcej o wydarzeniu – link
Zrzut ekranu 2024-06-03 155438

DATA DRIVEN MARKETING

O LOGICZNYM PODEJŚCIU DO PODEJMOWANIA DECYZJI

2 lipca 2024 odbędzie się premiera mojej najnowszej książki „Data Driven Marketing – O logicznym podejściu do podejmowania decyzji”. Przedsprzedaż planujemy rozpocząć w czerwcu. Zachęcam do obserwowania aktualności w moich social mediach. 

Data Driven Marketing

Artykuł stanowi tylko część mailingu. Zapisz się do newslettera, aby otrzymać całą treść. 

Czytelnicy newslettera otrzymują m.in. artykuły i case studies miesiąca! Nie możesz tego przegapić. Zapisz się już teraz. 

Zapisz się na newsletter - bądź na bieżąco!

1 czerwca - startuję z nową stroną & ofertą!

Zapisz się do newslettera a otrzymasz najważniejsze informacje emailem.

Wszystko przebiegło pomyślnie!